Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Vissa undantag finns, exempelvis om firman kan påvisa att felet med säkerhet inte kan ha funnits vid köpet.
Råkade själv ut för det när PDC slutade fungera på en Insignia jag hade. Eftersom varningslampor inte lyste vid köpet och gjorde det direkt när den gick sönder så kunde det inte funnits vid köpet. Orkade inte dra den vidare, tror inte heller jag hade vunnit.
av sensonic
Läs felkoder med VIDA så får du förmodligen lite ledtrådar. Tryckgivare, pump, bakre elcentral och lite annat finns att välja på.
Användarvisningsbild
av Hygglo
Uppdatering:
Lämnade idag på morgonen in bilen där jag köpte den och felsökningen visade att oljepumpen gett upp. Det lät som att firman skulle bekosta kalaset.
Jag fick lånebil så jag kunde ta mig hem, dom trodde att det skulle vara fixat tills i morrn em. (Dom måste beställa hem en pump) Fortsättning följer...
Användarvisningsbild
av Momentum
Lövet skrev:Vissa undantag finns, exempelvis om firman kan påvisa att felet med säkerhet inte kan ha funnits vid köpet.
Råkade själv ut för det när PDC slutade fungera på en Insignia jag hade. Eftersom varningslampor inte lyste vid köpet och gjorde det direkt när den gick sönder så kunde det inte funnits vid köpet. Orkade inte dra den vidare, tror inte heller jag hade vunnit.
Enl kkl så fanns nog felet vid köpet men visade sig inte direkt, detta då inom sex månaderna, efter sex månader är det upp till köparen att visa att felet fanns redan vid köpet

Man ska kunna förvänta sig ett skick som motsvarar priset på varan, med komponenter som fungerar "normalt" länge, om det inte står att något är defekt i varudeklarationen

Tror att den där skulle ha gått bra att dra vidare
Användarvisningsbild
av Hygglo
Uppdatering nr femtielva:
Fick hämta bilen idag. Oljepumpen till Haldex bytt.
Olja och filter i Haldex bytt.
Dom hade även bytt halvljuslampan som va paj. (utan att jag bett om det)
Dom sa inget överhuvudtaget om vad det kostade, å andra sidan skiter jag i vad det kostade då jag tycker det var rätt av firman att ta på sig allt via garantin :) Tutar å kör..
Användarvisningsbild
av Derank
kebabpizza skrev:Enligt konsumentköplagen har man 3 års reklamationsrätt.
Och inom 6 månader är det dessutom villkorslöst, alltså inget att diskutera, firman SKA laga felet utan att det kostar dig ett öre, punkt slut.
Råkade själv ut en bil för beg. bil för ett antal år sedan där ett allvarligare motorfel kom efter några månader, säljaren (Volvo återförsäljare) nekade bestämt, men jag var påläst då och nämnde konsumentköplagen, och helt plötsligt var det inga som helst problem. Jag fick t.o.m. hyrbil under tiden.
3år från det att bilen är ny.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Derank skrev:3år från det att bilen är ny.
Närmare bestämt 3 år från datumet man tog emot bilen/varan (ny eller begagnad spelar ingen roll).
Användarvisningsbild
av Derank
sorry, tänkte i helt fel banor nu, du har såklart rätt, sorry.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...