Perra83 skrev:Har du kollat hur belysningen beter sig i Auto dagtid??
Pratade med min PST nyss och han menade på att jag redan hade haft den mjukvaran som du nu har. Det var då min bil släckte all belysning i Auto när det var ljust ute. Växlingen till halvljus funkade och läge 0 släckte belysningen som det var tänkt.
Ja, jag har kollat hur belysningen beter sig i auto både i dagsljus och när det börjar skymma. Allt funkar som det skall även med den nya mjukvaran laddad. I fullt dagsljus är DRL tänt fram och positionsljus bak. När det börjar skymma ersätts DRL av halvljus fram. Bak blir det ingen förändring.
En tänkbar förklaring till att det inte funkade på samma sätt med den mjukvara du fick skulle förstås kunna vara att det av någon anledning är olika på V60 och V70. Men jag tycker inte det verkar sannolikt att Volvo skulle ha valt olika lösningar på olika modeller i just ett sådant här fall. Så jag skulle tippa på att kluten sitter någon annanstans.
Är för övrigt tacksam över att Volvo (som enda biltillverkare tror jag) valt att hålla bakljuset tänt i autoläget alldeles oberoende av ljusförhållandena. Ljussensorn kan säkert utan problem avgöra när DRL respektive halvljus bör användas. Jag är inte lika säker på att den alltid skulle fatta rätt beslut när det gäller att släcka/tända belysningen bak. Dessutom drar ljuset bak väldigt lite ström. Jag har mätt upp det på min MY -15 och det handlar om ca 10 W totalt sett bak, inklusive skyltbelysning. Den bränslebesparing som kan göras genom att släcka belysningen bak är således nästintill obefintlig. På min V70 -02 drar däremot bakbelysning inklusive skyltbelysning 30 W. Men den bilen är ju inte relevant om det är autoläge och DRL-funktion vi pratar om.
EDIT: Hittar i VIDA följande mjukvaror med åtföljande beskrivning för V60 -15. Kan inte titta på MY -16 eftersom VIDA 2014D inte täcker den årsmodellen.
31288015 Halvljus 1 applikation - Alltid halvljus på, utom i läge P.
31288016 Halvljus 2 applikation - Standard halvljus. (Endast ljus i läge 2).
31288017 Halvljus 3 applikation - Halvljus i samtliga lägen.
31288018 Halvljus 4 applikation - Egen inställning, halvljus i läge 0.
För min egen V70 -15 hittar jag istället följande varav 31254147 ("Halvljus 2 applikation") är den jag själv låtit ladda för att få all ytterbelysning avstängd i läge 0.
31254146 Halvljus 1 applikation - För att lägga till funktion "halvljus på" i ljusomkopplarens samtliga positioner utom positionen för parkeringsljus.
31254147 Halvljus 2 applikation - För att lägga till funktion "halvljus på" i angivet läge för halvljus på ljusomkopplaren.
31254148 Halvljus 3 applikation - För att lägga till funktion "halvljus på" i ljusomkopplarens samtliga positioner.
Vet tyvärr inte mer än så men detta kanske kan vara till någon hjälp när du och din PST försöker reda ut vad som kan och bör göras på din bil. Undrar vad det fjärde och sista alternativet för V60 ("egen inställning") egentligen är. Skulle möjligen kunna vara att man med den mjukvaran själv helt eller delvis kan styra, via menyerna, hur ljusomkopplaren skall fungera.