Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s60boy
samma problem här nu när vinterdäcken kom på....känns helt skumt..men de är bara att vänta tills sommaren kommer då blir de bättre
Användarvisningsbild
av Lasseman73
Tack så hemskt mycket för alla tips....känns också skönt att höra att mina symptom känns igen och att det verkar vara ett rätt "lugnt" problem. Hittar inte volvomeckarna nåt annat fel på min bil kommer jag att slänga Gislaveddäcken så långt jag kan inför nästa säsong....Eller, det är ingen som vill köpa nästan nya Gislaved Nordfrost? :lol:
Användarvisningsbild
av wirre25
jag har nya nordfrost 5 på min v70
pumpade dom 2,3kg runt om ,,och bilen var som en alkholiserad huggorm på vägen :shock:

pumpade upp dom till 2,6kg och det blev som en helt ny bil...prova med högre tryck innan du slänger dom :D

bättre och tystare dubbdäck finns nog inte....

mvh//wirre
Användarvisningsbild
av Lasseman73
Pumpade i 2,7 i däcken nu på morgonen och jag tycker mig uppleva en klar förbättring...Det är inte bra men bättre! Nu har jag i och för sig bara kört från macken till jobbet så testet är ju inte direkt vetenskpligt utfört........Ska kolla mera i eftermiddag, men det verkar som om däcken är boven i dramat.

Det är ju bra att det är bättre men det hade varit bättre om det hade varit bra :-)
av JK24T
Cme;
Har hört precis tvärt om, folk med P2 bilar fortsätter att klaga, de sk. polisbussningarna som kom för ett par år sedan och nu är standard hjälper bara marginalt, ju bredare däck ju värre blir det.
Volvo verstaden som monterade mina var mycket nyfikna och jag har villigt rapporterat om mina upplevelser, de ger nu klagande kunder rekomendationen att det finns ett annat alternativ än Volvo original.

Med Powerflex får du maximal styvhet och absolut inget ökat vägljud. Jag var skeptiskt till just att vägljudet skulle öka och bli störande men så har inte skett, lika tyst som med Volvo original.
Powerflex gör mest skillnad i farter 90+ där spårkänsligheten nästan är lika med noll nu, man vågar växla ner och göra en snabb omkörning utan att fara från sida till sida.

Den enda nackdelen är att du sjäv får montera yttre höljet samt pinnen på bussningen, men det går med lite handverktyg och tålamod.

- Johan

S60 2,4T BSR St1.
av cme
JK24T;
Good point - ska undersöka vidare innan meken får sätta dit dem. Har också BSR ST1 (inkl avgas) och det är samma killar som gör mina chassi arbeten. Jag tyckte de var väldigt övertygande och de lovade att jag skull märka en klar skillnad. Jag frågar igen så får vi se vad de säger.

Var får man tag på Powerflex? Har du det både på främre och bakre bussningen? Har du hört någon som har det på en XC?

cme
av JK24T
Cme;
Kolla här:
http://www.partsforvolvosonline.com/pro ... ts_id=1150

Jag har endast powerflex i den främre samt bytte den bakre till ny Volvo original.

Ser ut så här monetarde med original "hårdvara":

Bild

Och så här monterade på länkarm och bil, notera främre kanten på bussningen avskalad för att Volvos verktyg skulle funka:

Bild

Får väl hoppas att dom inte kryper :)

- Johan
Användarvisningsbild
av Jåkob
Nog är däcken helt klart upphovet, eller förvärrar felet.Famförallt med nordfrost3...
Bytte förra våren till conti 5 och problemet var inget problem längre. Jag tyckte att bilen innan svajade av sig själv fram och tillbaka, fruktansvärt vindkänslig är bara förnamnet. Men att S60 är högfartsinstabil på sommarsulor har jag aldrig märkt.
17 tum Thor med sportchassi, då går den som ett strykjärn!
Användarvisningsbild
av Lasseman73
Jåkob...

Låter bra det där med sommardäcken. Har en liknande setup som du där. Jag byter nog vinterdäck till nästa säsong eller i alla fall så kommer jag att prova något annat märke, tipset om conti 5 var därför välkommet!
Användarvisningsbild
av Jåkob
Sorry, i hasigheten skrev jag fel namn:Rätt skall vara Conti Winter Viking 2.Men köp dem .de går super.det är en ny typ av dubb som är fantastiskt tyst.Man hör den i stort sett bara under acc eller inbromsning.

Hej, jag är ny här på forumet d&[…]

Stötdämpare bak

Jag säger. konvertera från nivoma[…]

Min fläkt gick igång i september fö[…]

Trasig Renault Scenic

Idag kl 16:15 startade jag Renaulten . Gick en kl[…]