Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rpe00001
Tack för alla svar och tips, jo jag ska byta utan att använda min försäkring då jag slarvigt av mig inte hade hel försäkring då jag krockade med bilen så jag måste byta framrutan utan försäkring och vill därför veta vem som är billigast i Gbg?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag vet inte om Thorens glas är billigast, men bra att ha att göra med. Ring och snacka med dom, kanske kan de ge dig lite bättre pris?
av Septir
330 euro i Salo - Finland att byta ut rutan utan att blanda in nåt försäkringsbolag och dom byter och limmar och sätter dit en ny ruta och sen är det bara ut och tuta igen.
Användarvisningsbild
av frasse4
Glas brukar väl ingå redan vid halvförsäkring (delkasso)?
av ThunderAce
volvov702002 skrev:Kan man byta ruta genom försäkringen om rutan är riktigt repig ?
det borde gå, en repig ruta borde det vara samma problem på som en blästrad när solen är låg och den lyser rakt i ansiktet på en
av Schmoyoho
ThunderAce skrev:
volvov702002 skrev:Kan man byta ruta genom försäkringen om rutan är riktigt repig ?
det borde gå, en repig ruta borde det vara samma problem på som en blästrad när solen är låg och den lyser rakt i ansiktet på en
Var går gränsen för att en blästrad/repig ruta är så pass dålig att den blir utbytt på försäkringen? Självrisken för vindrutebyte är kring 1600 kr mot för de 6-7000 kr ni nämner om man själv står för kalaset.

Och vem gör isf bedömningen att en ruta är så pass dålig att den bör bytas ut? Kan mekaniker på t.ex Volvo-ÅF/-verkstad göra det? Eller göra någon form av bedömning till grund för att försäkringsbolaget godkänner det?

I mitt fall är min vindruta ganska så blästrad med ett antal små stenskott. Svårt att hålla den ren och om solen ligger på så stör det. Kanske mest estetiskt, men lär väl inte bli kul när det mörknar...

Edit: såg att det är Volvo-verkstäderna som gör bedömningen iaf för Volvia.
av ThunderAce
Schmoyoho skrev:
ThunderAce skrev:
Var går gränsen för att en blästrad/repig ruta är så pass dålig att den blir utbytt på försäkringen? Självrisken för vindrutebyte är kring 1600 kr mot för de 6-7000 kr ni nämner om man själv står för kalaset.

Och vem gör isf bedömningen att en ruta är så pass dålig att den bör bytas ut? Kan mekaniker på t.ex Volvo-ÅF/-verkstad göra det? Eller göra någon form av bedömning till grund för att försäkringsbolaget godkänner det?

I mitt fall är min vindruta ganska så blästrad med ett antal små stenskott. Svårt att hålla den ren och om solen ligger på så stör det. Kanske mest estetiskt, men lär väl inte bli kul när det mörknar...
Volvo mekaniker, bilprovningen för det blir en 2a på det, samt glasmästarn som ska byta rutan kan göra den bedömningen
Försäkringen går på deras rekommendationer då
Som jag gjorde tidigare så skulle jag laga några stenskott, lämna in bilen och fick reda på att
upp till 5-6 stenskott lagas, allt över det så byter de rutan istället, billigare och byta ruta då än laga mer än
6 stenskott, känns märkligt men det är verklighet.
av rpe00001
Hej!

Jag fick ett pris på 4800 kr till slut på ett ställe så det är verkligen värt att sitta och ringa runt lite för som högst låg jag på 6200 kr och när det gäller vem som bestämmer så är det faktiskt försäkringsbolagen som bestämmer i slut ändan för många bolag får inte röra något utan att skicka bilder och text på att denna rutan måste bytas berättade dom för mig.
av Droopy
Schmoyoho skrev:
ThunderAce skrev:

Edit: såg att det är Volvo-verkstäderna som gör bedömningen iaf för Volvia.
Åk till en glasmästare och säg att du vill byta framruta på försäkringen så fixar han resten. Har bytt på flertalet tjänstefordon utan krusiduller.
Har aldrig hört att någon blivit nekad att byta ruta på försäkringen. På min gamal 850 bytte jag förresten ochså, den var ganska blästrad, det var av den anledningen jag bytte.
Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]