Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gälleryd
Arnold skrev:Om det är det italienska spjället heter det Magneti Manelli (Jag tror det stavas så). Etiketten sitter under spjället. Du kan behöva en spegel för att se den. Är etiketten vit så är inte spjället bytt. Är den däremot gul så är det bytt. Köper du ett nytt spjäll så får du med gul etikett. Har du däremot ett Bosch-spjäll så är det betydligt mindre sannolikt att det är spjället som krånglar. Det är enkelt att byta spjället på en sugmotor. På en turbo är det kanske mer som ska plockas bort. Sätter du in ett nytt spjäll så ska det ha ny programvara som går på runt 1000 kr. Du kan först prova med att rengöra spjället. Byt då packningen.
xc70 2.5t 2005 är inta MM spjället......
av Arnold
gälleryd skrev:
Arnold skrev:Om det är det italienska spjället heter det Magneti Manelli (Jag tror det stavas så). Etiketten sitter under spjället. Du kan behöva en spegel för att se den. Är etiketten vit så är inte spjället bytt. Är den däremot gul så är det bytt. Köper du ett nytt spjäll så får du med gul etikett. Har du däremot ett Bosch-spjäll så är det betydligt mindre sannolikt att det är spjället som krånglar. Det är enkelt att byta spjället på en sugmotor. På en turbo är det kanske mer som ska plockas bort. Sätter du in ett nytt spjäll så ska det ha ny programvara som går på runt 1000 kr. Du kan först prova med att rengöra spjället. Byt då packningen.
xc70 2.5t 2005 är inta MM spjället......
Nej så sen årsmodell har inte MM-sjället. Det är väl Bosch. Har aldrig läst på forumet att ett Bosch-spjäll krånglat.
av Arnold
Tobzter skrev:Mitt Bosch spjäll sa upp sig..så fick byta de .Så de händer även på dom ;)
Det har jag aldrig hört. Men det är inte det första man tror om det är ett Bosch-spjäll. De är ju betydligt bättre än de italienska M M. TS gör bäst i att läsa av felkoder.
av gälleryd
är bilan ok igen ???
av emastar
Idag fick jag veta vad problemet med rejsen är. Ett gasspjällhus som var helt kass. Så det blir till att byta det, så de va gytt att det gick att få tid på volvo fort och att den med lite flyt kanske är klar I em. Eftersom det inte var nåt jag hade kunnat fixa själv.
Användarvisningsbild
av taxi
Och jag som trodde att nyare spjäll var skottsäkra (som många andra).
Men du har inte returbilen i närheten? Antar att det är för sent nu, men där kostar dom inte många hundralappar. Och så svårt är det väl inte att byta spjäll? Eller är det svårare på turbomotorer?
av emastar
taxi skrev:Och jag som trodde att nyare spjäll var skottsäkra (som många andra).
Men du har inte returbilen i närheten? Antar att det är för sent nu, men där kostar dom inte många hundralappar. Och så svårt är det väl inte att byta spjäll? Eller är det svårare på turbomotorer?
Tydligen inte .. närmsta ställe att åka och plocka själv på ligger minst 10 mil bort och då ska man ha tid och ork. Kände att detta var smidigast just nu pga att jag har en halvbra nacke och kan helt enkelt inte meka själv just nu och bilen måste vi ha iordning. Kostar mer än om man fixat själv, men ibland har man inget att välja på.
av gälleryd
Svårt och svårt, det tagar ett par timar, och man måsta ha liten specialt verktyg, bla till spjäldet + pakning, och slatan till starteren kan väre liten jobbig att få lös, men ellers er det bra nok att göre.
Få ett spjäld fra samma årsmodel, motor, så slippar man att åke til Volvo att få mjukvara lagt i bilan.
tit på http://www.laga.se eller http://www.bildelsbasen.se dom har liten af värt.
Senast redigerad av 1 gälleryd, redigerad totalt 0 gånger.
av emastar
Med facit i hand så är jag nöjd med att haft volvo till att fixa spjällhuset. Felsökt vid 8 i morse och fick meddelande om att dom inte hade grejer hemma men skulle beställa och att det kanske kunde va med budet efter lunch. 15.30 ringde dom och sa att bilen var klar.
Fick iofs lätta på plånboken en del, men värt varenda spänn!

Kanyl med tunnflytande lim och en vikt/sandpå[…]

Hej Jag undrar om man kunde få höra li[…]

@Forz , Lite nyfiken hur det gick med felsök[…]

Motorproblem

Kan det vara så att den "tappar" e[…]