Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Maskinhylsor/krafthylsor är svarta eller mörkgrå. Inte ibland och aldrig kromade eller med polish finish.
Det är en standard som säger att krafthylsor ska gå att särskilja från vanliga så att man inte skadar sej. Tyvärr har jag inte några kodnummer i huvudet för det så jag kan inte säga om det är en standard som helt enkelt brukas frivilligt eller om det är en iso standard. Huvudsyftet är iallafall att hålla isär maskinhylsor från hylsor som ska användas för hand.
Krafthylsor har man ju i huvudsak för att inte materialet i hylsan ska flexa, med andra ord tillåter den bra mycket högre moment :)
Och givetvis lossnar allt lättare om inte energin går förlorad för att hylsan är mjukare :)
fastrostade bultar är ett h-vete och de går inte lossa med vanliga 6-kantshylsor, krafthylsor krävs.
milktrucker skrev:fastrostade bultar är ett h-vete och de går inte lossa med vanliga 6-kantshylsor, krafthylsor krävs.
Jamen det HEEEEETER inte krafthylsor. Krafthylsor är stöddiga och svarta till färgen och används med muttermaskin, t.ex när man byter hjul.

Och du har ingen powertronic-låda i bilen heller. :lol:
jo jag vet vad som är vad, har alla möjliga sorters hylsor hemma. De som är i silver eller inte är 6-kantiga funkar skit.
Använder i princip bara de svarta krafthylsorna när jag mekar med väderutsatta bultar och muttrar
Jag har då aldrig behövt använda krafthylsor när jag mekar med handkraft. Och jag har stött på ganska många otrevliga bultar. Däremot håller jag stenhårt på att använda 6-kantiga hylsor och INTE 12-kantiga. Om det sedan står Bahco, Kamasa eller Biltema (inte de billigaste kanske) på hylsorna har aldrig haft någon betydelse.
Här frågar Lymerus lite snällt vilka skruvmejslar som skall köpas. Han får även svar om ett par verktygslådor vilket är bra. Även en varning om att tändstift inte skall dras allt för hårt, därför kan tändstiftnyckeln vara bra.
Sedan börjar hela debatten spåra ur fullständigt med diskussion om krafthylsor när och var och hur dessa fungerar. Vi skall hålla oss till ämnet och besvara frågor.
Vandrande klimatanläggning

Gammal tråd. Men fick någon ordning p&[…]

Bra jobbat, värt att fira :-D

Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]

Stefans 968

Håller på och rotar i radion, blir nog[…]