Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av falle87
Hej
har ett riktigt irriterande problem jag inte blir av med på min v70.

Bilen varnar för att den inte har något oljetryck men meddelandet kommer och går, det blinkar Hej vilt precis som att det skulle vara glapp.
I samma veva som den tänds är det precis som att bilen går ner limp home mode, den går ojämn på tomgång, spikar nått rejält även på lite gas och låter skumt i allmänt.

Bilen har lästs av i vida ett flertal gånger och har fått upp fel på att bakre knacksensor har för hög signal och dom byttes ut och koden försvann, sen har den gett felkoder på kamaxelreglerin och den är bytt och koden försvann.

Igår bytte jag även oljetrycksgivaren och märkte att det satt en eftermarknads givare som till och med var kortare än orginal, bytte ut den till en Volvo Orginal men felet återstod fortfarande.

Om bilen körs lugnt brukar den gå som den ska men trampar man på en gång så kommer felet någon minut efteråt.

Någon som har någon idé eller varit med om detta innan?
funderar på luftmassemätaren eftersom motorn verkar knacka.
Du bör läsa ut eventuella felkoder för det har du säkert 3-4 st.
av falle87
Hade med funderingar kring den men ingen motorlampa tänds bara oljelampan och texten Inget oljetryck och enligt vida inga felkoder rörande det problemet, har fått fel kod på knacksensor och kamaxelreglering med det är återgärdat
av Psyko
Du skulle behöva koppla in en oljetrycksmätare som man kan montera oljetrycksgivaren på också. På det sättet ser man vad motorn har för oljetryck när lampan tänds. Risken som jag ser det är du har ett för dåligt oljetryck eller så har du bara ett el fel. Hur som helst bör du kolla oljetrycksmätare i motorn så man vet att det är bra även om lampan lyser
av falle87
Ja det skulle inte vara dumt att kolla, får göra detta imorgon, dock är jag ändå lite skeptisk då lampan kan tändas 20 gånger under 5-10 sekunder för att sedan antingen vara tänd konstant eller slockna

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o