Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DBS
Jag har köpt en begagnad S60 från 2009 med 140 hästarn och automatlåda på en bilfirma.
De monterade även ett drag på bilen. Har hört att man ska montera på en extra plåt (plast) som styr om kylluften under motorn när draget monteras.
Detta är inte gjort på min bil.

Är det bara en rekommendation från Volvo eller är det nödvändigt för att inte lådan ska gå varm?

Någon som vet?
Senast redigerad av 1 DBS, redigerad totalt 0 gånger.
Haft bilar med såväl som utan plastsjoket och dragit husvagn...enda skillnaden
jag märkt att med plastsjoket monterat så blir det mera skit i motorrummet !!!
mera stänk av smutsvatten ! Märkligt javisst med det är min erfarenhet.
På min nuvarande bil med plastsjok så är den genomeländig under motorhuven på rekordtid.
Så vid nästa byte placeras det i min källare....bara för att kolla om det blir värre/bättre.
Din 140 hk är faktiskt bättre dragbil än 170 hk, annorlunda vrid i 140 hk motorn.
plastskyddet skapar ingen luftströms som påverkar kylningen, det enda som händer är att motorn blir ännu varmare under stadskörning när luften runt motorn blir i det närmaste stillastående och instängd
Se där!
Det låter ju som att man inte ska vara ledsen för att de inte satt dit det plastsschabraket på min bil...
Undrar varför de har tagit fram en sådan produkt?
Behövs det inte för kylningens skull så finns det ju knappast någon anledning att montera det.

Vi kommer endast dra en husvagn med maxvikt på 1.100 kilo ett par gånger om året så det kanske bilen klarar utan skyddet.
Stefans 968

Fick hem plåtarna idag. IMG_1338.jpeg

Dåligt batteri?

Nu är det bytt.

Styrservo V70 2010

Antagligen lossade någon skillnad när t[…]

Låter lite farligt, men kör på om[…]