Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ingmarie
Hej en fråga har ej 3ans växel på lådan, men när jag växlar manuelt hoppar jag över 3an och gå direkt till 4an men när jag kör sakta så hoppar 3an in från 4an då funkar den, vad är felet. Hoppas ni förstår vad jag menar
Användarvisningsbild
av wissel
Undrar om du haft den på service eller gjort något utöver det vanliga?
Om "någon" till exempel fyllt på olja i automaten nyligen eller så?
Här vore det nog på sin plats med en felkodsläsare som klarar ut dom Volvospecifika
styrenheterna, Typ Vida o Dice eller PPC läsare. Kommer inte att funka med någon av de
vanligaste läsarna som de flesta har dessvärre.
Får du några meddelanden i Display ?
Typ Växellådan service snarast?
Många på detta forum har just Vida o PPC så tala om var du befinner dig o be om hjälp med avläsning av din bil.
Mitt råd är iaf att inte börja "rota runt" innan du vet vad som saknas din låda!
Användarvisningsbild
av milktrucker
kan vara något solenoidfel, felsökning med VIDA är det som gäller
Användarvisningsbild
av StringerBell
Förvirrande. Det går inte hoppa över någon växel när man växlar manuellt med automatlåda. Det du möjligen märker är att lådan i D-läge kanske inte låser växel (lockup) förrän på den 4:e då du kör i 50-60km/h. Lite svårt att förstå vad du menar eftersom din meningsbyggnad lämnar lite i övrigt att önska.
av ingmarie
Har varit på volvo för felsökning fick inga felkoder på nått,kan växla manuelt drar spaken till vänster och växlar själv 1 till 5an ej 3an, volvo visste inte heller vad felet kan vara.
av Franke
Är det en automat? Har du bytt olja/fyllt på olja?

Ett "fel" kan uppstå när man försöker fylla på olja och då gör det i fel hål i lådan. Det som händer är att man tror att man lossar en påfyllningsplugg men det är istället en bult som håller bromsbandet för 3 ans växel. När man lossar den får till följd att bromsbandet faller ur sitt läge. Når det har hänt är det med stor sannolikhet omöjligt att återställa funktionen utan att plocka ner lådan och renovera.
Användarvisningsbild
av wissel
Franke skrev:Är det en automat? Har du bytt olja/fyllt på olja?

Ett "fel" kan uppstå när man försöker fylla på olja och då gör det i fel hål i lådan. Det som händer är att man tror att man lossar en påfyllningsplugg men det är istället en bult som håller bromsbandet för 3 ans växel. När man lossar den får till följd att bromsbandet faller ur sitt läge. Når det har hänt är det med stor sannolikhet omöjligt att återställa funktionen utan att plocka ner lådan och renovera.
Finns ett antal trådar hur man "fiskar upp" banden o återställer utan att riva lådan osv. Lite pilligt är det förstås.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Franke skrev:Ett "fel" kan uppstå när man försöker fylla på olja och då gör det i fel hål i lådan. Det som händer är att man tror att man lossar en påfyllningsplugg men det är istället en bult som håller bromsbandet för 3 ans växel. När man lossar den får till följd att bromsbandet faller ur sitt läge. Når det har hänt är det med stor sannolikhet omöjligt att återställa funktionen utan att plocka ner lådan och renovera.
Det går att fixa utan att plocka ner lådan.

Till trådskaparen, Det är omöjligt att säga vad det är för fel om vi inte vet hur det uppstod.
Köptes bilen i det skicket?
Fick du tillbaka den sådär efter den varit på service?
Eller är det ett fel som bara inträffade helt plötsligt på väg till jobbet?

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]