Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcusen
Tjena! På besiktningen detta år så pekade besiktningsmannen på oljereturen och sa "det här är också en grej som du kommer att åka på att byta i framtiden" (enligt honom något som alltid ger sig med tiden) Då menade han packningen till oljereturen. Den har börjat läcka liiiite redan men det var ingen fara ännu men tänkte att man kan väl åtgärda det ändå när man vet om det innan det blir nedslag på besiktningen då.

Till frågan, behövs det några specialverktyg för det här ingreppet? Såg ut att vara gott om plats enligt mig..
Läst någonstans om någon o-ring? Någon som vill förklara lite mera om den? Om det är något mer man bör byta i samband med det här?

Tacksam för alla svar!
Mvh Marcus
av eXenTric
Om det ser likadant ut som på min V70N 2,4T -00 så är det inte några vidare problem.

Tog en 1/4 tums spärrskaft med en lång förlängare och Torx30 bitshylsa på. Lite pillig och lirka ut röret där det sitter.
Man behöver en platt grön "papppackning" (mellan turbon och röret) och en orange o-ring som du sätter på röret där det går in i blocket (eller om det va sumpen, minns inte) Dessa köper du säkrast på Volvo, värda varenda krona.

Men om det är likadant på din vet jag ej.
av Marcusen
Dom verktygen har jag! :) Har en 2.5T så det är säkert likadant. Men i mitt fall så är det vid turbon det läcker och inte blocket. Delarna inhandlas självklart ifrån Volvo! Ska man tänka på något när de monteras dit? Insmörjning av packning eller något?
av valln
Jag vet inte om jag missförstod min mekaniker men att det fuktar där har att göra med vevhusventilation och helt normalt. Det var något om filterfälla men jag kanske missförstod...

Marcusen hur långt har bilen gått?
Blir det blött på marken?
av Marcusen
Valln, bilen har gått 14700 mil ungefär minus några enstaka mil. Lite fuktigt blir det om jag kört och tar bilen senare, kondens och sånt men ingen olja om det var det du menade!
av Xuri
Har du lite olja hängandes vid torxskruvarna på botten av turbon är de med säkerhet packningen som fuktar lite. rätt vanligt att man får byta.

lite teknik krävs för att böja undan röret men tar man bara god tid på sig så går de utan problem. Har för mig du behöver en 10mm hylsa också. de sitter ett litet stabeliseringsjärn mellan vattenröret å oljereturröret. bara en mutter att lossa.

Trä på o-ringen på oljeröret å ta på lite fett innan du trycker ner den i blocket, lätt packningen hamnar fel annars.
å kolla så att packningen mot turbon hamnar rätt, kan vara lite svårt å lägga den på plats ibland.

Har din kärra bara gått 15000mil behöver du inte vara orolig för vevhusventilationen om den är servad ordentligt. Ut å gasa lite hårt då å då istället så grejerna inte bekar igen.
av Marcusen
Xuri skrev:Har du lite olja hängandes vid torxskruvarna på botten av turbon är de med säkerhet packningen som fuktar lite. rätt vanligt att man får byta.

lite teknik krävs för att böja undan röret men tar man bara god tid på sig så går de utan problem. Har för mig du behöver en 10mm hylsa också. de sitter ett litet stabeliseringsjärn mellan vattenröret å oljereturröret. bara en mutter att lossa.

Trä på o-ringen på oljeröret å ta på lite fett innan du trycker ner den i blocket, lätt packningen hamnar fel annars.
å kolla så att packningen mot turbon hamnar rätt, kan vara lite svårt å lägga den på plats ibland.

Har din kärra bara gått 15000mil behöver du inte vara orolig för vevhusventilationen om den är servad ordentligt. Ut å gasa lite hårt då å då istället så grejerna inte bekar igen.
Tack för väldigt bra och konkret svar! :-D
Strålkastarspolare och polvändning

Jag ånyo. Kikade på detta en gå[…]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag s[…]

Kostnad för halvljus?

Jag anser det är helt ok pris, speciellt inkl[…]

Hej, Ber ödmjukast om råd kring servic[…]