Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Hej.

Har fått problem med att min V70 indikerar larm utlöst utan anledning lite då och då. Har läst lite och förstått att det vanligaste är att batterierna i sirenen ger sig.

Gjorde ett test förut då jag hade rutan nere och larmade på bilen, vänta nån minut innan jag vevade runt med armen och larmet löste MEN den blinka bara och tuta inget. Det bör tolkas som att sirenen är död?
För jag testa även att utlösa larmet med fjärren och då tuta den, dock med det vanliga signalhornet.
av Jonnybcool
Gissade att det var det "vanliga" sirenproblemet så plockade bort den och mycket riktigt så var batterierna slut. Dock beställde jag ingen ny för hade inte lust att pröjsa de pengarna så blev en annan variant av lösning men nu funkar den igen så får se hur länge den går.
av Jonnybcool
Efter en del googlande kom jag fram till att de 3 små batterierna som sitter seriekopplade hade 7.2 volt totalt så jag började leta nått lämpligt batteri med samma volt. Det jag fick fram var att batteripack till radiostyrda bilar ligger på 7.2 volt. Så fick låna ett sådant av en bekant för att testa med och det fungera. Så jag förlängde kablarna som satt inuti sirenen till originalbatterierna och borra ett litet hål så kablarna går ut från sirenburken och satte där en kontakt till rcbatteriet. Så skulle rcbatteriet sluta fungera behöver jag inte ha isär och plocka bort sirenen nått mer utan byter/laddar bara batteriet. Och blev en kostnad på ca 300 kr istället för 2000 kr.
av Jonnybcool
Nu har den falsklarmat igen så läste lite koder och fick fram CEM 6A02 = dörr olåst höger bak. Troligtvis nått fel på mikrobrytaren antar jag så ska undersöka det och se om jag kan få den att sluta larma.

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]