Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niclase
Hej. Blir inte riktigt klok på en sak så jag tänkte att det är lika bra att dra den här.

Hade tidigare en S60 T5 -02 med high performance sound system (har jag insett nu).

I dagarna har jag bytt till en V70 2.5T -04 då det är barn på g. När jag provkörde etc. provade jag bara att radion fungerade i princip (HU-603).

Nu när jag köpt bilen så inser jag att ljudet är ruskigt dåligt. Det gör nästan ont i öronen jämfört med gamla bilen (som står i garaget så jag kan jämföra).

Har insett att det INTE sitter några diskanter i framdörrarna, hur som helst låter dom inte.

Så till min fråga: Är inte diskanter i framdörrarna standard? Om man tittar här http://acctest.semcon.se/sv-SE/P2X/audi ... 260610.htm så får man känslan av att det skall ingå diskanter.

/ Niclas
av perjak
Nej. På det enklaste paketet plockade dessa bort. Vet inte vilket år, men jag hade inga i min 06:a.

Jag har själv bytt ut samtliga högtalare till premium. Gick att hitta på skroten. Där kan man hitta diskanter också. Vill minnas att jag fick ge ca 2000:- totalt för 6 bättre begagnade högtalare. Observera att man behöver ett slutsteg också!

Det blev milsvid skillnad. :D
av Niclase
Tackar för svaret.

Skall in till en del bilradiofirmor och testa lite idag. Tror man kan få mer för pengarna om man köper icke volvo orginal. Kan iofs slänga i orginal slutsteget senare :P

Var det bökigt att byta högtalarna? Jag funderar på att låta firman göra jobbet.
Användarvisningsbild
av Loner
Iom MY04 så slutade volvo montera separata diskanter i dörrarna, det sitter istället 2vägs högtalare .

Om du vil byta till Premium så måste du har dörrsidor förberedd för detta.

Det är ganska stor skillnad på performance och high performance, bytte själv till high performance..

Byta högtalare är busenkelt om du håller dig till volvo original, lite "meck" att borra ur nitarna, men säg att det tar 1-2 timmar för alla 4 dörrar om man aldrig gjort det förrut.

#:e part då gäller det att skaffa adaptrar så dom passar, men vad jag läst så har typ MDS / Backe sånna att sälja för hyffsade penningar.

Själv gav jag under 1000-lappen för en omgång high performance högtalare till alla 4 dörrar för nått år sen.

/L

Inget hört om det tidigare. Börja med Vo[…]

Blond läder eller ej

Nu rätt många år senare kan man t[…]

Volvo 760 mätarhus

Förmodligen reostaten. På 740 är d[…]

Sänka volvo 740 40mm?

Tänk bara på att kolla och justera om T[…]