Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PLA
Camel skrev:
mbc skrev:Originalmonterat 12v uttag har varningen, eftermonterat har det inte även om man köper originalsatsen.
Min MY07 Classic köptes ny med uttag originalmonterat. Varningen fungerade inte.
Vad står där i instruktionsboken?
av mbc
Camel skrev:
mbc skrev:Originalmonterat 12v uttag har varningen, eftermonterat har det inte även om man köper originalsatsen.
Min MY07 Classic köptes ny med uttag originalmonterat. Varningen fungerade inte.
Jag säger inte mot dig men är du säker på att det var fabriksmonterat och inte monterat vid nybilsleveransen?
Min 07 classic , farsans 06 , min förra 01, alla de har 12volt uttag i utrustningslistan från fabrik och varningen.
Har hjälpt flera att eftermontera och ingen har haft varningen, har en polare som jobbar på volvo och han sa att varningen bara finns om det är fabriksmonterat.
av reverend
Xuri skrev:
joel80 skrev: billigaste å enklaste tidrelät jag hittade lite kvickt,
http://dx.com/p/led-digital-display-cir ... 12v-249604
de räcker dock inte med enbart detta utan man behöver koppla lite mera, har inte penna å papper här nu så jag kan klura på ett schema till dig å har inte hittat någon ställbar krets till automatisk avstängnign vid tex 11 volt än heller. ska luska lite till när jag sitter på lite bättre dator

d
Den har grejern verkar ju kanon men fragan ar om den stanger av strommen pa min bil som alltid ar pa. Och sen maste den ju sla igang igen nar bilen startas.
Om man visste natt om elektronik sa skulle man val kunna fixa en krets som ger uttaget strom nar den ser 13.2 volt (bilen ar startad) och nar man slar av motorn sa sjunker strommen till 12.6 volt eller natt, och da vantar den 10 minuter och slar av uttaget. Med en trimpott eller tva skulle man kunna justera av och pa.
Användarvisningsbild
av joel80
Försöker hitta en ställbar krets för batterivakt från dx.com men vet inte vad jag ska söka på. Vad heter sånna på engelska?

Tänkte ändå göra en beställning därifrån på annat krafs så slänger med det tidrelä Xuri tipsade om och tänkte också försöka ta med nån batterivakt om det finns. :)
Användarvisningsbild
av Camel
mbc skrev:
Camel skrev:
Jag säger inte mot dig men är du säker på att det var fabriksmonterat och inte monterat vid nybilsleveransen?
Min 07 classic , farsans 06 , min förra 01, alla de har 12volt uttag i utrustningslistan från fabrik och varningen.
Har hjälpt flera att eftermontera och ingen har haft varningen, har en polare som jobbar på volvo och han sa att varningen bara finns om det är fabriksmonterat.
Bilen var en MY07 Classic. Uttaget fanns i bilen när den var ny. Kommer inte ihåg om det var standardutrustning eller om man fick kryssa i uttaget på optionslistan. Men det bör ju inte skilja om ÅF monterar eller om fabriken monterar. Det lär ju inte vara någon skillnad på REM som försörjer uttaget med ström. Möjligen behövs mjukvara. Men det är ju egendomligt att ÅF isf inte laddar mjukvaran när uttaget monteras.
av Xuri
joel80 skrev:Försöker hitta en ställbar krets för batterivakt från dx.com men vet inte vad jag ska söka på. Vad heter sånna på engelska?

Tänkte ändå göra en beställning därifrån på annat krafs så slänger med det tidrelä Xuri tipsade om och tänkte också försöka ta med nån batterivakt om det finns. :)
hittar ingen batterivakt på dx tyvärr.

men de bör gå att köpa tex biltemas batterivakt å koppla in den å efter den ansluta tidrelät, sen får man ta en puls från tex rem att när strömmen till rem stängs av så startas tidrelät , respektive startar tidrelät. sen beroende på vad för funktioner man eftersträvar så finns ju alltid batteri tillgängligt om man har en batterivakt :)
Användarvisningsbild
av joel80
Biltemas batterivakt är väl inbyggd i en typ ciggkabel och sätts i cigguttaget? Jag vill ju bygga in det.

Finns det någon fördel i att lägga batterivakten före tidrelät? Varför inte efter?

I fördragna kablarna i uttaget bak är det ju konstant ström, så ja, jag måste ju ta plus från något som stänger av i samband med tändningen också för att få tidrelät att förstå att den ska stänga av. Vad menar du med att ta plus från rem? Vad är rem? (Idiotfråga?) :)

Jag vill ha en 30 minuters fördröjning men med batterivakt så att det stänger av tidigare om det går under 12v. (vilket också verkar svårt att hitta då de flesta stänger av vid 11.5v... vilket jag tycker är allt för sent.)
av Xuri
joel80 skrev:Biltemas batterivakt är väl inbyggd i en typ ciggkabel och sätts i cigguttaget? Jag vill ju bygga in det.

Finns det någon fördel i att lägga batterivakten före tidrelät? Varför inte efter?

I fördragna kablarna i uttaget bak är det ju konstant ström, så ja, jag måste ju ta plus från något som stänger av i samband med tändningen också för att få tidrelät att förstå att den ska stänga av. Vad menar du med att ta plus från rem? Vad är rem? (Idiotfråga?) :)

Jag vill ha en 30 minuters fördröjning men med batterivakt så att det stänger av tidigare om det går under 12v. (vilket också verkar svårt att hitta då de flesta stänger av vid 11.5v... vilket jag tycker är allt för sent.)

japp men de är ju bara å klippa kablarna på biltemas å montera kabelskor istället för ciggkontakterna, sen tar du kabelskor från biltema vakten till org cigguttaget som sitter i klädseln tex. så du tar 30 matningen till org kontakten å sätter på biltemas å från biltemas till ciggkontakten. då har du ju i alla fall alltid spänning i garaget, tidrelät går ju även att montera på insidan av klädseln innnan eller efter biltemasvakt. sätter du allt med kabelskor eller dyl slipper du klippa sönder org kabelmatta å de går fort att återställa.

Dock vet jag inte hur mycke kräm biltemas spänningsvakt klarar, klarar den bara 5A så får du sätta en säkring mellan vakten å ciggutaget.
kylväskor osv brukar vara på 50-60 watt å de är ju precis ca 5A, man vill inte starta en brand innanför klädseln :p

läste tidigare idag om att ahlsell hade en ställbar spänningsvakt har dock inte hunnit söka mer om de! återkommer när jag får tid :)

REM = Rear electronic module = säkrings å reläcentralen på vänstersidan i bagaget, de styr ström till låsen bak, vindrutetorkar, osv osv.
där har du diverse start/stopp strömmar som är kopplade till tändningslåset positioner , lär vara en enkel match å koppla på sig där så antingen jordar eller matar du tidrelät. dock måste de ju kopplas med växlade relä om ajg tänker rätt nu.
Lite seg i kolan nu, kanske skriver ett inlägg senare ikväll lite mer genomtänkt.
Användarvisningsbild
av joel80
Tack... känner mig lite söndagsseg själv och måste nog läsa det där igen när jag är lite pigg.. men du får gärna förtydliga senare om du orkar.

Det jag i första hand ska använda det för är en dashcam som ska sitta bakåt.. men det kan ju vara bra att kunna sätta i en kylbox eller liknande om man skulle vilja. Dom brukar vara på 4-5A... jag har dock en som har eco-läge som drar ca 1,5A.
EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]