Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ninjakamelen
Köpt en Volvo xc70 2001 som har problem med automatlådan.
Har spolat den och bytt olja . Den blev lite bättre men man kan inte köra.
Så nu har jag bestämt mig för att byta den. Så nu är min fråga.
Vilka automat lådor passar min bil? Den jag har heter 55-50sn 9480897 .
Vad står dom sista siffrorna för?

Väldigt tacksam för svar för behöver verkligen hjälp.
Användarvisningsbild
av Kloge
Jag tänkte mest att om du ändå ska byta låda så förlorar du inget på att riva lådan och se om du kan hitta något fel.Alltid roligt att skruva sönder grejer ju 8)
Sant, när man inte har några krav på att få ihop grejerna igen. Kan flyga fjädrar o brickor åt alla håll, utan att behöva leta upp dem! :-)-)
Användarvisningsbild
av Kloge
Det är inte otänkbart att trots att du spolat lådan sitter det skit i oljekanalerna eller en solenoid som inte funkar. Ger lådan några felkoder?
Jag var inne på ett Toyotaforum där en kille bytte låda på sin bil till ingen nytta.
Sen fick han tipset att styrenheten var boven och efter omlödning funkde den igen.

http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?t=7260

Jag tror nog att verkstäder säger att det är byte som gäller fast det kan vara ett skitfel. Jag hade en diskmaskin som krånglade med värmningen.Enligt E-lux måste man byta hela kretskortet för 1500kr plus jobbet. Jag öppnade och såg på kretskortet att ett relä var bränt.Kostade 19 kr på Conrad.se för ett nytt.
Jo, fast felsökningen är inte lönsam längre än till modulnivå då det handlar om köksmaskiner. Ingen tillverkare i världen av köksmaskiner förespråkar reparationer på komponentnivå längre tyvärr, snacka om slöseri.
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]