Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 455_webley
dieselmagnus skrev:Man kan gå ifrån ll-olja men då kan man aldrig gå tillbaka till ll-service utan man måste fortsätta med kortare serviceintervall.
Kan du utveckla det resonemanget?
Dieselmagnus skrev:
Man kan gå ifrån ll-olja men då kan man aldrig gå tillbaka till ll-service utan man måste fortsätta med kortare serviceintervall.
Ställer samma fråga som "455_webley"
Kan du ge ett mera utförligt svar på det du skrev.

Lel2
av 455_webley
Efter ett par dagars studerande av ämnet så blev det en 20 l dunk Q8 Formula Ultra 0W-30 för 1481 kr (74,05 kr/liter). Det visade sig att Swedol enkelt kunde ta hem såna, trots att de inte fanns i ordinarie katalog. :)

Det avgörande för mig var att jag fann att en s.k. lågfriktionsmotor (som min är utrustad med) behöver olja med specifika egenskaper. Det kan eventuellt gå med vanlig syntetolja av någon högre viskositet som jag föreslog i början, men nu blir mina oljebyten 90 kr dyrare per tillfälle och jag slipper samtidigt oroa mig över potentiella framtida problem från för dålig smörjning i motorn.

Longlife eller ej så blir det oljebyte var tusende mil, för det känns bäst.
Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]