Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freeri
Tjena alla hjälpsamma!

Har två frågor gällande min V70-04:

1. När jag startar bilen kommer en gul varningstriangel fram där det står "larm serv. erfordras". Den förra ägaren hade gjort en koll gällande detta och fått fram att det var sensorn i taket som spökade. Nu är den äntligen bytt men felmeddelandet vägrar att försvinna. Har haft batteriet ur i cirka en timme idag då jag jobbade med nästa fråga. Har någon en aning om huruvida jag kan behöva åka till en Volvoverkstad för att få bort detta meddelande eller är det möjligtvis så att det fortfarande kan vara strul med larmet (svårt att veta men tacksam för svar gällande om jag måste be någon annan släcka meddelandet)?

2. Har sökt, sökt och åter igen sökt gällande stolsvärmen i höger passagerarsäte. Allting är efter det mätt med en multimeter där jag sett att det går fram ungefär 14 volt till sista boxen, dit värmeelementen är kopplade. Elementen är mätta och de verkar hela, när jag mäter strömmen som kommer ut till värmeelementen så visar den ingenting. Alltså ingen ström till elementen, tro fan att det är kallt... Boxen är bytt till ingen nytta, därför misstänker jag nu kabelskorna för elementens inkoppling i boxen. Kan jag dra ur dessa utan att få felkoder för att mäta strömmen direkt från boxen? Var hittar jag nya kabelskor med passande kontakt till boxen?

Tackar och bockar på förhand!

//Fredrik
av RolandV70N
Jag undrar också hur man släcker "Larm Service erfordras". Min började lysa då bilbatteriet blev dåligt och larmet fick tuppjuck. Efter att jag bytt bilbatteri går det att larma på/av igen som vanligt men som sagt, "Larm Service erfordras" lyser varje gång man startar bilen.
Användarvisningsbild
av wissel
Freeri: Prova att slå av Rörelsesensorn i taket....knappen har du ju....fråga 2 = Ingen idé om detta....:-(
Men lurigt med larmet !
Roland: du skriver inte hur gammal bilen är ?? kan kanske vara så att SIRENbatteriet fick stryk
när du hade dåligt startbatteri ?? = Sirenbyte ? Tips: Lägg in din Biluppgifter i din Signatur....:-)
av Andis
Angående larmen och texten som inte vill gå bort.

Så tror jag i båda fallen att det är sirenens batteri som sitter inbyggt i sirenen som är trasigt. Blir att byta hela sirenen för att få dit nytt batteri.

På både min och min pappas har vi byt siren för att den texten kom upp. Men på pappas bytes först sensorn i taket och sen sirenen när det fortsatte att lyssna larm service erfordras

En grej jag märkte på min också är när batteriet i sirenen blir tillräckligt dåligt då låter knappt siren alls när larmen går. Vilket det brukar göra när batteriet är slut i siren.

Har ni felkods läsare kolla felkoderna, min gav felkod för siren när batteriet i den var dåligt.

Lycka till
Med vänlig hälsning,
Andis
av Freeri
Tack för svar!

Gällande knappen så har jag testat detta men visst är det så att denna funktion återgår till att vara helt aktiv varje gång jag startar bilen? Har för mig att jag har läst det någonstans.

Signalhornet har jag läst en hel del om och det verkar som om det ofta är en bov. Jag har dock testat hornet och det låter som det ska och larmet har aldrig gått igång utan forcering. Känner att jag därmed kan utesluta hornet, har jag rätt eller fel?

Är det någon som känner till om man måste ha hjälp för att släcka detta meddelande eller ska det försvinna om allting står rätt till? Kanske får försöka få fram lite felkoder ändå...

//Fredrik
Användarvisningsbild
av wissel
Vi är många med Felkodsläsare här på Forumet som kan läsa/radera Felkoder.
av Freeri
Yes, det har jag sett och det är riktigt fint att de som har är villiga att hjälpa till!

Har hört mig för lite nu och fått veta att en ny box, så som den jag har satt i för stolsvärmen behöver programmeras för att bilen ska "låta" den fungera. Detsamma gäller för larmsensorn, någon som vill bekräfta detta? Kan era PPC fixa detta också?

//Fredrik
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Sensorer brukar ju sällan behöva giftas in men kanske är de så med larmet. PPC kan inte gifta in saker vad jag vet utan bara läsa och radera det mesta vad gäller felkoder för Volvo samt nolla servicelampan.

Hej! Dags att utforska nya delar av forumet och in[…]

Motorvärmare

En fråga: Laddas 12V-startbatteriet samtidi[…]

Basalt är dit problem, att höjtryckspump[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Är inte denna bil av modellår 2009? En […]