Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BamZe84
Tjenare
Jag har nyligen köpt en V70 2.4T -01 och de "klonkar" från bakvagnen.
Så dom på verkstans sa de va stabb-staget. Så jag byte de. Nu är de fortfarande klonk
kvar. Så åkte in där så letade dom fram och tillbaka och lyfte mattan i kofferten och såg
då att där stack upp en bult o ett gummi. Så hörde man hur den tog emot plåten där.
Så sa dom att jag fick byta den.

Frågan är, kan man byta de på plats, eller måste man ta ner hela fjäderbenet ?
Ett par säger man kan byta den på plats, andra säger man måste skilja de ?
För där är ju 3 hål, som den ska fästas i...

Vore tacksam för hjälp :)

Mvh BamZe

Bild
Användarvisningsbild
av BamZe84
Tjenare!
Här kommer en liten guide för er som ska göra de och inte vet hur man ska gå till väga!

Börja med att ta bort "golvet" i bagaget så du kommer åt och kan se där. I mitt fall så räckte de med att
gunga bilen så hörde man hur de "klonkade" när den gick upp och ner. Så jag tog loss bulten som satt med en 19mm
samtidigt som man får hålla emot med en skiftnyckel alternativ en 5mm. Jag lät muttern sitta kvar ca 1 varv
när jag tog loss den genomgående bulten där nere till stötdämparen, samtidigt så hade jag en domkraft under som jag
hissat upp en lite bit för de inte skulle bli sånt tryck. Ut med bulten, ner med stötdämparen sen är de bara till att
byta fjäderbenslagringen. Ganska enkelt fixat. Ett tips är att man är två personer då de ska hålla under ifrån och skruvas
i från bagaget.

Jag använde:
2x domkraft
1x 19mm ringnyckel
1x 5mm gaffel
1x 17mm (bulten där nere)
1x pallbock
Och lite 5-56 på bultarna.

Jobbet tog för mig och kompisen som är glada amatörer ca 45min minuter.
Och svårighetsgraden är väl 2/5 skiftnycklar :)

Hoppas ni förstår hur jag gjorde, lägger upp en bild på hur de kan se ut..

Så här ser en ny ut...

Bild

Här är den gamla borta..

Bild

Nu är den nya på plats..

Bild

Här ser ni skillnaden mellan den gamle och nye.

Bild
Senast redigerad av 1 BamZe84, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Knetha
TACK, jag har samma fel på min V70 -01. Ska överväga ett byte, man har sagt mig att man inte byter detta förens man byter stötdämpare men din beskrivning ser ju enkel ut !
Användarvisningsbild
av BamZe84
Knetha skrev:TACK, jag har samma fel på min V70 -01. Ska överväga ett byte, man har sagt mig att man inte byter detta förens man byter stötdämpare men din beskrivning ser ju enkel ut !
Jag och kompisen är två datanördar som sitter och programmerar hela dagarna, och vi
gjorde de på 45minuter när de va mörkt och små regnade. Så jag tror
är man bara lite van så går de ännu fortare :) Som sagt, 2/5 skiftnycklar i svårighetsgraden
skulle jag säga :)

Lycka till :-)-)

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.