Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På min vänstra sidobackspegel vibrerar spegelglaset, främst vid hastigheter över 90 km/h. Bilen är en V70 -03.
Det känns som att spegelglaset på vänster sida sitter lite lösare än på höger sida. Jag tycker inte se att hela backspegelhuset vibrerar, utan bara spegelglaset.

Då till min fråga: kan jag på något sätt spänna spegelglaset? För jag hoppas inte man behöver köpa en helt ny backspegel bara för att glaset är lite löst.

Irriterande är det i alla fall, speciellt i mörker när man nästan skulle kunna få ett epilepsianfall av att titta på ljusen på bilarna bakom.
seattlegrunge skrev:På min vänstra sidobackspegel vibrerar spegelglaset, främst vid hastigheter över 90 km/h. Bilen är en V70 -03.
Det känns som att spegelglaset på vänster sida sitter lite lösare än på höger sida. Jag tycker inte se att hela backspegelhuset vibrerar, utan bara spegelglaset.

Då till min fråga: kan jag på något sätt spänna spegelglaset? För jag hoppas inte man behöver köpa en helt ny backspegel bara för att glaset är lite löst.

Irriterande är det i alla fall, speciellt i mörker när man nästan skulle kunna få ett epilepsianfall av att titta på ljusen på bilarna bakom.
Själva glaset går inte att spänna på något sätt.
Däremot har jag själv varit med om samma sak, då tog jag dän backspegelglaset och upptäckte att det var ett clips till elmotorn som hade gått av. Så jag limmade där och sedan vart det bra :)

Själva motorn sitter i backspegeln med 3 clips, sedan sitter glaset i motorn.
För att ta dän glaset så trycker du glaset så långt in mot bilen det går, sedan bänder du i ytterkant. Ingen svår operation.

//stuffs
Tack för infon! Värdefull.
Så du menar att det kan vara motorn bakom spegelglaset som glappar?

När det gäller att ta av glaset, det gäller spegeln på vänster sida (förarsidan), ska jag trycka glaset åt, alltså höger in mot bilen, sen bänder jag med fingrar eller verktyg i glasets vänsterkant, den kant som pekar ut mot gatan? Är det så du menar? Någon annan som provat på?

Vad kostar en ny backspegel om man nu skulle paja den? :)
seattlegrunge skrev:Tack för infon! Värdefull.
Så du menar att det kan vara motorn bakom spegelglaset som glappar?

När det gäller att ta av glaset, det gäller spegeln på vänster sida (förarsidan), ska jag trycka glaset åt, alltså höger in mot bilen, sen bänder jag med fingrar eller verktyg i glasets vänsterkant, den kant som pekar ut mot gatan? Är det så du menar? Någon annan som provat på?

Vad kostar en ny backspegel om man nu skulle paja den? :)
Precis som du själv beskriver det ska du göra!
Ja motorn sitter med 3 clips i spegelhuset, en utav dessa kan gått av och då vibrerar motorn. Och då även spegelglaset!

//stuffs
Har lossat mitt sånt glas och bytt, hur lätt som helst! MEN!!! För att vara rädd om glaset så använd inte skruvmejsel eller liknande då det är stor risk att glaset spricker, bättre att använda ett bredare och plattare föremål.. Varför inte en smörkniv eller liknande. Nytt glas på Volvo kostar ca 800:- så det är lika bra att vara försiktig från början. På skroten hittar du inga glas, endast hela speglar och jag tror inte det finns eftermarknadsglas heller..
Kan vara glaset som släppt mot baksidan av backspegeln. Se om du kan försiktigt ta bort glaset från baksidan genom att försiktigt bända. Om så är fallet så bara rengör med lite t-röd och limma med glaslim. Fick tippset av en bilglasmästare när jag hade samma fenomen. Han rekomenderade inte vanligt lim eller tejp då den kan lysa igenom.

Notera att XC60 är bakhjulsdriven när […]

Häromdagen kom en eventuell indikation p&ari[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]