Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naikon
Tjenare. Vi har nu en Audi A6 -01:a på 15.000 mil, som vi planerar att sälja och köpa en V70 istället. Anledningen är att skatten är så hög (nästan 7000kr) och att den börjat rosta lite. Vi tror vi kan få runt 70.000 för den. Då har vi runt 80.000 att lägga på en V70. För det första kan jag ju fråga er om ni tycker det är en bra idé?

Vi har kollat på V70s från runt 2004 med 2.4 motorn. Finns några runt 80.000. Krav är airbag på passagerare, och gärna bytt kamrem.

Själv vill jag ju som barnet i familjen, ha den stora 2.5t motorn istället för 2.4an, men min pappa bryr sig inte så mycket. Men hur stor skillnad är det på dem egentligen? Vi kör ca 1500-2000 mil per år, ganska mycket landsvägskörning på semestern. Kan tänka mig att båda motorerna drar lika mycket, fast 2.5t kanske mindre på landsväg.

Nu till själva frågan. 2.5t får man lägga runt 90.000 för, alltså ca 10.000kr mer än en 2.4. Tror ni det är värt det? Går turbon lätt sönder? När måste den bytas ut?

Tankar? Alla tips är välkomna :)

/Naikon
av svda
I princip allt är dyrare på 2.5T. Den drar några cl/mil mer, service och försäkring är dyrare och skatten är högre.

Jag har en 2.5T och trivs bra med denna, men konomiskt går det inte att motivera denna framför en 2.4 sugmotor.
Argumentet att omkörningarna blir säkrare håller egentligen inte. En duktig förare anpassar sig med lite större säkerhetsmarginaler.

Vad mer klös under huven är värt är upp till köparen att värdera.Tydligen finns det många som väderar det till 10 000 kr + div. extra kostnader.
Användarvisningsbild
av Erico
Vad det gäller bränsle-ekonomi verkar det skilja mycket från bil till bil. Min 2,5t kör jag billigare än en bekant kör sin 2,4 140 med ungefär samma körstil. Att sedan 2,5t är överlägsen motormässigt gör att jag skulle välja den även om den tog lite mer soppa. Det handlar som vanligt om vilka krav man har och vad man är beredd att betala, men det finns risk för att du blir besviken om du köper en sugis och sedan provar en t.
av mollan
Hej !

Jag köpte en V70 2,5T -04 Automat för ett år sedan och den hade då gått 19000 mil, jag gav 78 000 hos bilhandlare (http://WWW.Netbil.se) och har inte ångrat det en sekund.

Min erfarenhet/känsla är att man får mycket mer bil för pengarna, normalt sett är 2,5T mer välutrustad en 2,4 i standardutrustning åtminstånde om man kollar lite annonser och vad bilarna har för utrustningsnivå. Jag kan ha fel men känslan är sån iallafall.

MIn drar i genomsnitt på landsväg ca 0,73-0,75 l/mil, kan komma upp i 0,80 med full last och fyra vuxna ( då följer jag hastigheterna hyffsat, fast det inte är lätt ). Självklart kan jag med lätthet få upp förbrukningen vesäntligt men då är jag långt från laglig,vilket händer :)

Endast stadskörning med korta körningar ( i princip kallstart hela tiden ) vintertid ( ca 1,1/mil ). denna förbrukning går ner ganska vesäntligt om jag använder bensinvärmaren, men då gäller det att ah ett friskt batteri. Beakta även då att det är en automat ( våga vägra manuelll :) ).

Jag har hört att det inte är så vanligt med turbohaveri då det är en lätttrycksturbo och min är det inga problem med ännu efter snart 21000 mil, peppar peppar :)

Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att det man som är det mest störande med denna bilmodel är alla jävla oljud i framvagn &, bakvagn men de problemen kommer du att få oavsett vilken modell av V70 N du väljer

Jag skulle nog välja 2,5T som jag förmodar behåller värdet bättre, men detta är helt mina egna värderingar.

Lycka till med bilvalet och kolla gärna bilauktion på nätet så kan du spara många tusenlappar.

//Mollan

Notera att XC60 är bakhjulsdriven när […]

Häromdagen kom en eventuell indikation p&ari[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]