Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bil: S60 2,4t -03

Skulle byta spindelled och råkade i ett moment dra isär inre knuten, så kulorna trillade ut när jag kollade under dammasken. Har plockat ner allt utom själva skålen längst in, den sitter som berget, nån som har tips på hur man får loss den. Vet inte om det är limmat eller loc-titeat.. Har dragit rakt ut och försökt snurra lite samtidigt utan några bra resultat alls!

De tips jag sett i andra trådar är att värma upp till 120 grader och avdragare, men jag har inte de möjligheterna :(

Edit: Det är vänster sida det gäller, således ska det inte vara något som håller fast den om jag förståt det rätt? Högersida måste man väl lossa lite saker på
åhfan, har inte hört om något sådant, det förklarar att mitt dragande rakt ut inte funkar. Brytspett, vad menar du med det? r igentligen intresserad av exakt hur mycket våld/kraft som kan tänkas behövas, det känns som vanligt sådär att vålda med dyra saker 8)
För folk som ska göra det här så kan jag förklara hur jag fick loss det:

Förde upp en kort kofot under bilen och kilade fast den mellan växellåda och "skålen". Det är viktigt att kofoten är stum och inte sviktar, för det är själva knuffen som får loss den, att bara trycka kändes hopplös.
Sen satte jag mig på rumpan med benen in i hjulhuset så jag med ena foten kunde sparka/trycka på kofoten. Ett ganska bra tryck på kofoten så lossnade skålen i min hand. Hade man sparkat nån i bröstet hade han nog tappat andan :wink:

Nu återstår bara att få till drivknuten och få in allt igen..

Har du tips på monteringen av skålen stuffs??
mackan_ skrev:För folk som ska göra det här så kan jag förklara hur jag fick loss det:

Förde upp en kort kofot under bilen och kilade fast den mellan växellåda och "skålen". Det är viktigt att kofoten är stum och inte sviktar, för det är själva knuffen som får loss den, att bara trycka kändes hopplös.
Sen satte jag mig på rumpan med benen in i hjulhuset så jag med ena foten kunde sparka/trycka på kofoten. Ett ganska bra tryck på kofoten så lossnade skålen i min hand. Hade man sparkat nån i bröstet hade han nog tappat andan :wink:

Nu återstår bara att få till drivknuten och få in allt igen..

Har du tips på monteringen av skålen stuffs??
Sätt ihop den med innerdelen på rätt håll när du lägger i kulorna,annars så blir den väldigt stel. Men det märker du.
Det såg bra ut. Lämnade in delarna till volvo så får de som kan bygga ihop den snabbt och snärtigt, slipper jag bli så jävla kladdig med :lol:
Längtar till allt är ihop igen iallafall!
Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]

Jag har den som förmånsbil. En lrdmp. […]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]