Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S40T4
Hej!

Jag har en V70 D5 -07 som jag funderar att ladda ner Polestars effektoptimering i. Från 185 hk. och 400 nm. kommer jag att få 205 hk. och 450 nm.

Är det nådon som har prövat det och vet om det är värt att göra det?
av Kojje
Hade hade kört på Autotech istället 1400kr billiggare 20 hk och 20 nm mer än polestar och man får med en APC dosa så du själv kan växla mellan orginal och effektprogram antar att du ändå inte har någon garanti att tala om kvar på bilen och efter Polestar effektoptimering måste bilen reg besiktas om, dock är detta nåt som volvo hjälper till med.
av SAM
Hej!
Polestaroptimerade min 2,4D 163hk-08 i våras. Jag har snart kört 1000 mil varav 600 mil husvagn med optimeringen och är supernöjd. Har inte noterat någon förändring av bränsleförbrukningen vid normal körning utan släp. Med maxlastad bil och enaxlad husvagn med bruttovikt 1700-1800kg drar bilen på plan väg 1,05 lit/mil. På semestern blev det drygt 330 mil i Norrland med mycket backar, fick då en snittförbrukning på 1,14 med husvagnen. Körde några sträckor med "blyfot" dvs aldrig under 80 Km/h i någon backe, bilen ville då ha 1,3 lit/mil.
Innan optimeringen kollade jag med Volvia som svarade att maskinskadeförsäkringen gäller till 15000 mil med oförändrad premie.
Men..........med kopplad husvagn vill bilen ha mycket framdäck trots att det sitter Michelin monterade.
Du som funderar på att köpa en D5a! Köp istället en 2,4D och lägg mellanskillnaden på en Polestaroptimering. Jag lovar att du blir riktigt nöjd.
Och till sist: Jag är inte Volvoanställd.
Lycka till!
Anders
av Psyko
Kojje skrev:Hade hade kört på Autotech istället 1400kr billiggare 20 hk och 20 nm mer än polestar och man får med en APC dosa så du själv kan växla mellan orginal och effektprogram antar att du ändå inte har någon garanti att tala om kvar på bilen och efter Polestar effektoptimering måste bilen reg besiktas om, dock är detta nåt som volvo hjälper till med.
Ska man hård dra det så måste ju bilen reg besiktas efter uppgradering med Autotech också. Skillnaden är att
det inte går att regbesikta den med Autotech och bilen är enl lag olaglig att köra.

Man ska även ha med i beräkningen att det kan uppstå problem om man någon gång uppdaterar
motorstyrenheten och bilen är modifierad med annan mjukvara, tex när man gör service på en
Volvoverkstad och ECM uppdateras. Har man otur så har inte ppc:n tagit bort all trim mjukvara
och styrenheten blir obrukbar.

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]