Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thomasaqua
Hej ngn som ev. har ngn aning om vad felet kan ligga ???
Combiinstrumentet slocknar,vilket innebär kolsvart.
Det händer att det fungerar ibland,felkod på volvo säger
inte vad som felar,det finns tydligen flertalet styrenheter
som kan påverka?Har bytt klädsel på förarstolen och då
drogs en del kontakter ur,(och återmont) finns det
ngn enhet där som kan fela(har ej elmanövr. stol)
Help me.
av Kurtoua
Hej
Är det bara combi som strular.
Det kan vara internt fel på comi eller ett fel på can kominikationen.
Kurtoua
av klima
Kan vara kortis i cell i bil batteriet om det är mer än 4-5 år. Bytt det först.
Efter det är bytt, kolla att generatorns genererade spänning är över 13,5 Volt.
av thomasaqua
Kurtoua skrev:Hej
Är det bara combi som strular.
Det kan vara internt fel på comi eller ett fel på can kominikationen.
Kurtoua
Ja det är bara instrumentet och jag tror det stog Can A-156 ?
tack för visat intresse.
av thomasaqua
klima skrev:Kan vara kortis i cell i bil batteriet om det är mer än 4-5 år. Bytt det först.
Efter det är bytt, kolla att generatorns genererade spänning är över 13,5 Volt.
ja int vet ja, jag provar,tack
av Persalls
Hej!

Jag vågar knappt beskriva vad som hänt med vår bil och det låter inte riktigt likadant men när instrumenten dör, fungerar allt annat i bilen ?

På vår dog panelen för att, oftast vakna till en liten stund senare, men då fungerade väldigt lite av komfortelen, som farthållare, ac, stereo, centrallås. blinkers,

tankmätare osv.

Först bytes combiinsrumentet och det kombinerat med stor felsökning och nedladdning av alla mjukvaror gjorde att bilen fungerade som den skulle i en månad.

Åkandes på motorväg med farthållaren inkopplad dör så allt igen och då är det verkligen mörkt, helt enligt ovan plus att varken fläkt eller fönsterhissar funkar, två

hundar, två barn och en fru.... juli månad, Volvo for life......not !!!

Efter det trodde Volvo att det var en av boxarna bak i bilen men den fixen varade i en timme, därefter, efter ytterliggare en dags felsökning av två tekniker, visade det

sig att enheten som innehåller radiodisplayen var den felande länken och efter byte har bilen nu fungerat felfritt i ett år, ta i trä....

Vi hade turen att bilhandlaren vi köpt bilen av, Hedin bil, stod för alla kostnader annars är det dyrt.

Hoppas att du har lite mer tur så du kommer billigare undan.

Det som kvarstår nu är en krånglande servostyrning som kärvar när bilen är kall och som låser runt "noll"läget, oljan är bytt men det hjälper bara lite.... tips mottages och tips i målet är inte att byta styrväxeln,,, den måste gå att renovera men ingen tycks veta !!

/Mvh Per
av ThomasCarlson
Persalls skrev:Hej!

Jag vågar knappt beskriva vad som hänt med vår bil och det låter inte riktigt likadant men när instrumenten dör, fungerar allt annat i bilen ?

På vår dog panelen för att, oftast vakna till en liten stund senare, men då fungerade väldigt lite av komfortelen, som farthållare, ac, stereo, centrallås. blinkers,

tankmätare osv.

Först bytes combiinsrumentet och det kombinerat med stor felsökning och nedladdning av alla mjukvaror gjorde att bilen fungerade som den skulle i en månad.

Åkandes på motorväg med farthållaren inkopplad dör så allt igen och då är det verkligen mörkt, helt enligt ovan plus att varken fläkt eller fönsterhissar funkar, två

hundar, två barn och en fru.... juli månad, Volvo for life......not !!!

Efter det trodde Volvo att det var en av boxarna bak i bilen men den fixen varade i en timme, därefter, efter ytterliggare en dags felsökning av två tekniker, visade det

sig att enheten som innehåller radiodisplayen var den felande länken och efter byte har bilen nu fungerat felfritt i ett år, ta i trä....

Vi hade turen att bilhandlaren vi köpt bilen av, Hedin bil, stod för alla kostnader annars är det dyrt.

Hoppas att du har lite mer tur så du kommer billigare undan.

Det som kvarstår nu är en krånglande servostyrning som kärvar när bilen är kall och som låser runt "noll"läget, oljan är bytt men det hjälper bara lite.... tips mottages och tips i målet är inte att byta styrväxeln,,, den måste gå att renovera men ingen tycks veta !!

/Mvh Per

Jag fick samma problem med min i förrgår.... Hade haft bilen i 5 dagar!! Det visade sig att dom hade bytt kombiinstrumentet redan 1 månad innan jag köpte bilen, just nu är den på volvo för felsökning/reparation.

Så det var panelen till radiodisplayen som var felet? Var hade du lämnat in bilen? i GBG? på bilia eller volvo cars?

Är det någon som har koll på vilka lagar som gäller när man har köpt en bil på bilfirma? Typ att man har garanti i 6 mån, eller om man har rätt att häva köpet om det är fel på bilen?
av ThomasCarlson
Nu har jag fått tillbaka min bil, dom sa att det var kablar till styrenheten i förar dörren som var skadade. Hoppas detta var sista gången jag behövde lämna in den.....

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]