Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Det stämmer inte.

3-ch är en simulering där stereon tar signaler från höger och vänster kanal och kör ut den i centern. (Möjligen ligger det också filter på signalen så att det är mest mellanregister för att höja sången.)
Prologic förändrar även ljudet i bakhögtalarna samt lägger på ett kort delay på dem så att man simulerar ett större lyssningsrum. I V70 har man även diskanter i D-stolparna som kanske ökar den effekten, fast jag har kopplat ur dem då de, enligt mig, förstör stereobilden fullständigt.

OM mediet är inspelat i Prologic kommer det låta ännu lite bättre, men som du skriver, väldigt lite är inspelat i Prologic. Kör man dessutom med mp3 så treor jag att det är helt kört.

Det lutar åt att din HU (Head Unit=stereo) är lite krasslig. Dock kan det ju vara så att du har en massa glappkontakt. Om förra ägaren varit och rivit i grejerna (och han var en klåpare som du skrev) finns det ju möjlighet att han inte fått tillbaka allt på rätt sätt. Ta loss HU:n och kolla...kanske ser du då att kablarna inte är kopplade på rätt sätt.

Dolda menyer är ett antal inställningar man kan göra mjukvarumässigt i stereon. Sök lite på det så kommer du hitta info om hur du kommer åt dem samt vad de är för något.

Mvh
/Fred
av hansjkpg
[quote="Fred"]Det stämmer inte.

Tack ska du ha Fred ! får nog plocka bort hu:n då , har du några experttips hur man får bort den så man inte pajar hela mittkonsollen :D , Det är lite konstigt att ingen har hört om liknande problem bara.
av Fred
Jag vet inte hur det ser ut i en S80 men enligt jimDK´s bild är det ganska likt min V70. Det svåraste brukar vara att få loss AC-panelen. Kolla här så får du mitt tips om hur den lossas på bästa sätt. Volvos originalanvisning är INTE bästa sättet enligt mig!
av hansjkpg
Fred skrev:Jag vet inte hur det ser ut i en S80 men enligt jimDK´s bild är det ganska likt min V70. Det svåraste brukar vara att få loss AC-panelen. Kolla här så får du mitt tips om hur den lossas på bästa sätt. Volvos originalanvisning är INTE bästa sättet enligt mig!
Tack JimDK och Fred, era bilder och instruktioner hjälper nog mig en lång bit på vägen , när jag nu får tid att ta mig an problemet , vågar inte göra det på kvällen ifall jag inte får ihop det och nu till helgen ska vi ha inventering på jobbet så då blir det dåligt med tid , Är det någon som har erfarenhet av att det "brukar" glappa med elen på volvos ???
Användarvisningsbild
av jimDK
Jag har inga elektriska problem, men jag har bara ägt 2 av nya Volvo.
Enligt olika statistik de är ganska bra, också elektrisk,fel uppstår, men bättre än genomsnittet :wink:
(mina gamla Volvobilar hade inte heller problem med elektroniken)

tips för mittkonsol: tyckar en Tupperware degen-skrapa är bra:-) den har en tunn mjuk plast kanten
som inte skrapar.
bilden er bara for at visa degen-skrapa.
Bild

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]