Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anderc
Ja just det!
Skulle byta lampan själv i min v70N-06 Allt gick bra på höger sida men vänstra sidan där luftboxen sitter lyckades jag på något sätt pilla ut själva ståltråden eller vad det är som håller fast lampan. Suck!Och nu får jag inte dit den igen.

Har läst lite på forumet och det verkar som om att ta av fronten verkar inte jättejobbigt. Men en sak som slog mig är om jag kunde lossa luftboxen istället. verkar lättare, eller? Den sitter som jag ser det med 3 st fästen i plast som jag inte vet hur man lossar. De är som en splittad kon så för att lossa så måste jag på något sätt trycka ihop dem?
Så innan jag börjar skulle jag vilja höra med er proffs :-) VIlken väg skall jag gå??
Tacksam för snabba svar.
/ Andreas
Har för mig att en lagom stor hylsa från en hylsnyckelsats kan göra jobbet.
Sen är det lite handlag som skall till, man skall ju trycka hylsan samtidigt som man drar i fästet.

Finns säkert någon som har en patentlösning på detta forum...

/f
av anderc
Så det är att föredra att flytta luftboxen framför, att ta bort fronten?
Jag brukar ta bort luftburken innan jag börjar försöka byta lampan. Den sitter som sagt med tre "hullingar". Har för mig att en 10as hylsa funkar bäst. Så trä på hylsan på en lång förlängare. Tryck hylsan över hullingen och lyft samtidigt i luftburken. Det känns ganska tydligt när den lossnar. Sen när burken är lös så lossar du kontaktstycket till LMMen (tändning av). Lossa även inloppsslangen till luftburken och inloppsslangen från LMMen.

Nu är burken lös och du kan böja ner huvet och kika in i lyktan och se hur det ser ut. :wink:
samma sak hände mej, jag fick den på plats igen utan att ta bort luft burken genom att använda en spegel för att se vad man håller på med, kolla hur den sitter i det andra lamphuset först, sen är det bara att pilla dit den.. tålamod krävs! men jag har fixat det för ett par kompisar med, och det brukar gå att lösa på 5-10 min.

Då har ju xbb en väldigt bekväm ([…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hittade 10mm djupt ytterligare. Detta är slut[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Drog du åt bärarmarna med bilen upphiss[…]

Airbag

Jag har en S60 T 01a, som jag har fått prob[…]