Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ställde in tidur1till 07:00(åkte till jobbet 65km motorväg) och tidur2till 17:00h idag och 16:55 fick jag samtal att brandmän har krosat förardörrrutan att komma åt motorutryme.Det var ingen eld där men mycket rök och dem kopplade lås batterikabel i bagageutryme för att få stopp på dieselvärmare!!! Vad är det för fel på värmaren eller brandmän.Kan dieselvärmaren orsaka branden? Bilen har rullt 60000km och årsmodel 2005.Kommer röken vanligtvis när värmaren är igång? Får jag köra bilen hem till Borås och lämmna den till Volvo verkstad i Borås eller jag måste ta bilbärgningtill närmaste verkstad i GBG? Kan man göra nogåt själv? Många frågor men tacksam för alla svar!!
Värmaren sitter framför vänster framhjul, så där borde röken komma ifrån.

Kan inte vara så kul med sönderslagen ruta och alla besvär du fått, men som tröst kan jag berätta en liten historia som hände mig när jag körde taxi. Det var ca 10 år sedan, och bilen jag körde var en VW Caravelle med Ebersprächer diesel värmare. Detta var på vintern och lite kallt ute. Jag skulle hämta några resenärer på ett sjukhus, och för att de som satt i bilen inte skulle frysa drog jag igång bränslevärmaren. För att göra det lätt för mig parkerade jag precis utanför entrén till sjukhuset. Sagt och gjort, hämtade första resenären - en äldre herre i rullstol. Körde in honom i bilen, spände fast rullstolen och stängde. Nästa resenär tog lite tid att hämta, och när jag kom ut till bilen igen, så såg man inte bilen utan ett enda stort rökmoln. Värmaren hade fått spel och rök utav bara den. Flera personer hade samlats runt bilen och hade noterat den stackars mannen inne i bilen som var helt förskräckt.

Efter en avstängd värmare och lite förklaringar så lugnade allt ner sig. Kan tillägga att jag inte använde den värmaren utan att jag själv satt i bilen eller var i närheten...

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]