Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Jag håller på att kika igenom serviceprotokollet som finns att få tag i här på forumet. Enligt vad jag har förstått så är det Volvos originalprotokoll men det är några saker som jag inte förstår.

Jag har tydligen motorbeteckning B5244S2 (140 hk) och vissa saker finns inte med till den motorn. Till exempel finns ingen notering för vevhusvent.rengöring (finns bara för 5 cyl -00) samt några andra som bara är till de enda motorbeteckningar som finns förövrigt: D4192T3/4, D5252T och D5244T. Betyder inte "D" diesel och "T" turbo?

Jag ska göra så många punkter som möjligt själv, så jag vill veta ifall jag kan stryka alla punkter med "D" och "T" i beteckningarna.

Mvh
/Fred
av Fred
Ingen som vet hur man ska tyda protokollet? Det jag speciellt undrar över är när/om rengöring av vevhusventilation ska göras på min bil. Enligt protokollet så ska det inte göras...Carman, du brukar ju prata om detta, vet du?

Mvh
/Fred
av LaRy
Jag har hittat samma protokoll som du läser. D måste stå för diesel och T för turbo. Det du tittar på är förmodligen motorbeteckningen i seviceprotokollet, ex.vis D5252T. Vad jag kan se behöver endast bensinturbon rengöras i vevhusventilationen, ej din 140 hk sugmotor. Bekvämt och bra. Du behöver egentligen bara byta olja och filter var 3000 mil alt varje år samt tänstift och luftfilter var 6000 mil. Sen är en 140 hk nöjd.

Vid 16000 mil blir det kamremsbyte samt bränslefilterbyte.
Vevhusventilationen behöver endast rengöras om bilen är tillverkad före -00
av Fred
Det är precis så jag har uppfattat det också! :D Låter ju väldigt bra!

Fast jag tycker att det är lite konstigt att man inte behöver rengöra vevhusventilationen...har hört att den kan orsaka lite motorstörningar.

Mvh
/Fred
av LaRy
Enligt detta forum skall det ej vara problem med vevhusventilationen ifall du använder föreskriven kvalitetsolja samt byter olja MINST 1 GÅNG PER ÅR, även om du kört endast få mil
av Fred
LaRy skrev:Enligt detta forum skall det ej vara problem med vevhusventilationen ifall du använder föreskriven kvalitetsolja samt byter olja MINST 1 GÅNG PER ÅR, även om du kört endast få mil
Den tråden har jag missat...du skulle inte vilja länka? :D

Mvh
/Fred
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]