- tis 19 aug 2008, 22:11
Provsatte mig i den förra veckan och den kändes trevligare än jag först tänkt mig.
Om man jämnför mot en xc70 så får man en 01-02:a med 12-15k mil på mätaren för samma pris.
Det är ju en smakfråga... mer chansning på en xc70 som både är äldre och gått längre.
Gillar vag motorerna då man kan köra dom billigt landsväg då det oftast blir landsväg när jag åker så kan det vara skönt att slippa 1,1liter milen och i ställer åka på ca 0,8l.
Barkbiten skrev:Skoda låter inte som en dum idé....har det mesta utom just det du nämner 'kvalitetskänslan'. Det är en jäkla skillnad att sätta sig i sin Volvo V70/XC70 mot kompisarnas mindre bilar av andra märken. Den här limosinkänslan får man inte i Skoda... men ... jag ser ju att mina mest prismedvetna bekanta inte drar sig för att köra Skoda. Märket har ju bokstavligen exploderat senaste åren och det talar ju också om att folk är nöjda.Nu var det inte en purfärsk skoda jag hade tänkt utan en 04:a typ... http://www.blocket.se/vi/17361125.htm?ca=2_s
Har sett några nya 4x4skodor och de har varit riktigt fräscha! Nästan sett ut som Volvo..man kan fixa till med tonade rutor, rätt färg på lacken och coola fälgar... vet inte hur det skiljer sig mot de första versionerna av Skodas 4x4 dock?
Som jag har förstått så får man betala för komfort. Bryr man sig inte om detta, utan bara vill ha en bil som tar sig från A-B och billigt så finns det ju mängder av alternativ.
Ang. dieseln så hmm..den var ju bra, men nu har priserna anpassats på världsmarknaden på sådant vis att den längre inte är lika förmånlig. Vi har kvar samma skattetillägg som tidigare fungerade något utjämnande mot bensindrivna bilar...när nu dieseln stuckit iväg som den gjort och idagsläget kostar mer än bensinen...då finns det egentligen inte så mycket som talar för såvida man inte kör väldigt långt tror jag. Är dock ingen expert på detta område..så lyssna lite med vad de andra mer kunniga har att säga också.
Fördelen med dieseln är att du har ett vrid hela vägen från botten och upp...bensinarna är ju grymt pigga på högre varv men lite segare därförinnan. Sen upplever jag att en diesel inte skenar iväg på samma vis som bensinarna gör i förbrukning då man pressar bilen...känns ibland som att bensinarna inte har något tak..medan dieslarna är svåra att få över en liter per mil hur man än gör (iaf V70).
Något jag saknar på V70 jämfört med XC70 är markfrigången. Du som jagar kommer definitivt få användning av den högre frigången. Den är vanligtvis den som sätter begränsingar för vart du kan ta dig fram.
Skulle jag välja mellan en begagnad 2001 xc70 och en splitter ny Skoda 4x4 skulle jag utan tvekan välja Skodan om inte priset skiljer sig allt för mycket. En ny bil är ju trots allt en ny bil...med allt vad garantier och annat hör till.
XC70n är skön men frågan är om det är värt bränsleförbrukningen...det är lite lyxigt att åka runt i en sådan om jag får säga det själv.
De nyare modellerna av typen XC70 (2008) drar ca 0,8-0,9 med diesel enligt färddatorn (mer korrekt på nyare modellerna än tidigare). Det är alltså ungefär samma förbrukning på en sådan ny XC70 som på en lite äldre V70 AWD, och då är det klart värt att ha en xc70 om man vill ha den här lokkänslan och markfrigången. En grym skillnad på snöiga och slaskiga vägar..xc70n går som ett lok..när andra ligger i 30 km/h kör man lätt normala hastigheter med xc70. Spåriga vägbanor och snösträngar märks knappt. På v70 känner man av dem mycket tydligt, även om det är awd. Skodorna har jag ingen erfarenhet av personligen.
Provsatte mig i den förra veckan och den kändes trevligare än jag först tänkt mig.
Om man jämnför mot en xc70 så får man en 01-02:a med 12-15k mil på mätaren för samma pris.
Det är ju en smakfråga... mer chansning på en xc70 som både är äldre och gått längre.
Gillar vag motorerna då man kan köra dom billigt landsväg då det oftast blir landsväg när jag åker så kan det vara skönt att slippa 1,1liter milen och i ställer åka på ca 0,8l.
- By Wallner77