Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fisketorp
Gizz skrev:Var och köpte nytt ok idag men fick givetvis fel. Verkar som om de kastat om fram och bak oken. Ska ner och byta ok i morgon och hoppas att jag får rätt denna gång. Kan ju säga så mycket som att art. nr. 66-5007 inte är rätt ok till höger fram iaf.
Tips, kontrolera inehållet innan du lämnar butik=P
Användarvisningsbild
av Gizz
Fisketorp skrev:
Gizz skrev:Var och köpte nytt ok idag men fick givetvis fel. Verkar som om de kastat om fram och bak oken. Ska ner och byta ok i morgon och hoppas att jag får rätt denna gång. Kan ju säga så mycket som att art. nr. 66-5007 inte är rätt ok till höger fram iaf.
Tips, kontrolera inehållet innan du lämnar butik=P
Jo det gjorde jag faktiskt. Men det var inte stora skillnader i utseende på oken. Var och bytte ok idag och fick ett som var rätt. Dock var det till en enligt Biltema S80-99 med 16" hjul. Vilket jag tolkar som en T6:a eller iaf. turbo bil. Det verkar som om dom inte har så stor koll. Oket på min S80 är exakt lika med det som sitter på farsans V70 140 hk -02:a.

Nu är oket monterat och det verkar fungera bra. Ska om en stund åka 10 mil så då får vi väl se om det fungerar. Rätt nummer för den som undrar ska till HF vara 66-5075 kostar 599:-.
Användarvisningsbild
av Kallemalt
Det finns anledningar till att Biltema & Mekonomen är konkurenter till Volvos reservdels butiker runtom i landet, kan dom garantera samma säkerhet med piratdelar??? Jag köper bara orginal den kostnaden tar jag för jag vill att min familj skall åka säkert!!! :-O)
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
Kallemalt skrev:Det finns anledningar till att Biltema & Mekonomen är konkurenter till Volvos reservdels butiker runtom i landet, kan dom garantera samma säkerhet med piratdelar??? Jag köper bara orginal den kostnaden tar jag för jag vill att min familj skall åka säkert!!! :-O)
[ironisk mode ON] Vilken tur att Volvo aldrig producerat någonting som senare visat sig vara brisfälligt [ironisk mode OFF]
Sist jag bytte bromskivor på gamla 745:an köpte jag skivor på Mekonomen - dom var tillverkade av ett företag som heter Brembo........kan dom bromsar måntro. :roll:
Användarvisningsbild
av Gizz
Kallemalt skrev:Det finns anledningar till att Biltema & Mekonomen är konkurenter till Volvos reservdels butiker runtom i landet, kan dom garantera samma säkerhet med piratdelar??? Jag köper bara orginal den kostnaden tar jag för jag vill att min familj skall åka säkert!!! :-O)
Jag köpte original till andra sidan förra gången. Jämför man de båda oken ser man inte någon visuell skillnad. Endast färgen skiljer dem åt. Sen är det ju det lilla Volvo ordet som fattas på det ena. Annars ser jag inte någon skillnad. Funktionen av ett bromsok är ju inte direkt raketvetenskap heller. Men visst original kanske håller bättre men om man ser till mina numera kassa två originalok så verkar inte dessa vara av världskvalité heller. 19000 mil och två kassa ok.
Användarvisningsbild
av Mr_Biddlesmooth
Jag hörde en historia om en kille som hade jobbat på en resevdelsfabrik och vad han sa tog han likadana delar från en line och packade den ena i en biltema låda den andra i en Volvo. Visserligen låt det som en skröna men ibland kan jag tycka att det mycket väl kan stämma.
av Fisketorp
Alltså vill inte kalla det bullshit, folk får tycka tro och annse vad dem vill, baserat på egen erfarenhet, andras ord eller sin egen inbitna org måste vara bäst och säkert. helt upp till var och en.

Handlar du org vet du säkerligen vad du får. dok är det inte alltid du får kvalitet bara för det är org. men du har ju fått en volvoförpackning för sky hög summa=)

Tror inte biltema hade fått sälja reservdelar om det innnebar livsfara att köra med dem. visst man kan få "skit" när man handlar där men man kan även få saker som håller minst lika bra som org.

Min granne har verkstad och han annser att man inte ska handla på biltema gällande reservdelar, konstigt nog köper han mycket verktyg där då han hävdar att det är en hel del som håller hög kvalitet och råkar vara av samma tillverkare som de tyngre/dyrare märkena.

Har biltema klossar+ skivor på 2av våra äldre bilar och jag har inte märkt någon skillnad från org(körde med det tidigare) dok kan man kanske märka om man bänkari något test.

Får ändå säga att du gör helt rätt i att inte tumma på säkerheten när det gäller familjen, vet många idioter som kör med nerslitna däck, kassa bromsar och annan skit bara för att dem inte har råd att byta. konstigt nog har dem alltid råd med ett paket cigg.

vill dok påpeka att jag tror inte det innebär livhotande att sätta på biltema detaljer sålänge man gjort rätt, många glömer säkert att tvätta bromskivor samt slita in/härda dem osv. sedan heter det att biltemas produkter är skit...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ett bromsok är bara en gjutjärnsklump, det är ju knappast så att det går av på mitten bara för att det kommer från Biltema. Det som kan skilja är t ex gummit i damasken, det är ofta av sämre kvalitet på piratok. Det kan i så fall förkorta livslängden på oket, men säkerheten är nog ingen skillnad på. Tryck i lite extra bromsfett under damasken, det kan vara lite väl torrt där även på originalok. Det håller undan vatten även om det skulle bli ett litet hål i damasken.
Användarvisningsbild
av Gizz
Sparkz skrev:Ett bromsok är bara en gjutjärnsklump, det är ju knappast så att det går av på mitten bara för att det kommer från Biltema. Det som kan skilja är t ex gummit i damasken, det är ofta av sämre kvalitet på piratok. Det kan i så fall förkorta livslängden på oket, men säkerheten är nog ingen skillnad på. Tryck i lite extra bromsfett under damasken, det kan vara lite väl torrt där även på originalok. Det håller undan vatten även om det skulle bli ett litet hål i damasken.
Just att det var torrt under gummidamasken var inte något problem när det gällde detta oket. Det var väl infettat i alla gliddelar. Dessutom fick man nya glidpinnar som var riktigt välinfettade.
Användarvisningsbild
av greeeken
Frågan är
vet ni vart Biltema mekonomen volvo och likandne köper TEX sina bromsok ifrån?
Mekonomen autoexperten och biltema får sina bromsok från samma ställe.
Så dom bör vara av samma kvalitet , det är iallafall vad logiken säger.

Spännande. Läste lite snabbt… De[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]