Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Blir lite småtokig på det klapprande men framför allt gnekande/gnissel från vänster fjäderben..

Har bytt alla slitna delar som länkarmslager, spindelled, styrled, stabilisatorstag, fjädersäte och fjädrar men ljudet försvinner inte. Av ren ilska skakade ja bilen igår både i sidled och fjädringsväg, då ja hör ett gnussande ljud från vänster stötdämpartorn!

Sambon satt då i bilen och upplevde samma ljud som bilen avger när man kör över ojämnheter på vägen.

Var in på Gösta Samuelsson (Volvo) i Gävle idag och beställde hem allt som kan tänkas sitta på ovansidan fjädern (lager å dyligt) så det blir förhoppningsvis ett sista besök hos meken nästa vecka :roll:

Är nog inte ensam med att tycka att framvagnen på V70:n kunde varit lite stabilare..Fast småfel är ju rätt vanligt på den/dom första årsmodellerna :)

Tacksam för tips & lösningen på mitt påfrestande problem :lol:
Min förra bil en Galant fick jag ett mycket irriterande ljud.
änna "gnisslade/sjungde" när man körde i större gupp. blev sämre allteftersom och tillslut sjöng bilen nog valfri låt på våran guppiga landsväg hem efter kneget.

Hissade upp bilen för att kika (hade gungat och lokaliserat ljudet till en sida) hittade ingentingen. ingen mekaniker heller så släppte ner för att fundera på vilken verkstad man skulle ringa.
döm av min förvåning när felet var borta. även fått liknande fel på en 940. detta fel har uppståt efter ex däckbyte.

läst här att det har med fjädrarna att göra, dem hamnar inte 100% rätt när man sänker ner bilen.

Smått irriterande fel du har, men kanske är så enkelt? man vet ju aldrig=P
inte provat med stetoskop och lyssna medans någon gungar?

hoppas du får det avhjälpt iallafall, finns inget mer irriterande än oljud i en bil som är såppas tysy övrigt.
Har oxå råkat ut för detta som du beskriver.
Efter däckbyte eller 4 hjulsinställning så klonkar det hårt ibland.
När man lyft bilen och sänkt ner den igen så har det ordnat sig.
Väldigt störande kan jag hålla med om.
Hehe..jag vet inte hur många gånger jag har hissat denna bil upp/ned på lyften för att kolla å klämma :*O/
Får ta å hissa den yttligare en gång med meken å testa lite tips :)
Sen åker det på nya prylar om ja inte får tyst på den...

Tack för kunnskapen

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]