Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BTBnr1
Hej.
Någon vänlig själ som kan guida mig ang. renovera/hitta delar till fjäderbenen fram tidig s80 -99? Det är Volvo/Sachs dämpare.
De ska renoveras helt..alt. hitta hela nya, vilket verkar vara svårt med i stort det mesta runt första s80 1 TS/ -99 01.
Har dämpar nr, märkning. I stort allt annat i slitdelar framvagn är bytt.
Framvagn först sen bak.
Renoverar hellre än köper nya som inte passar/ höjer fronten.
Stort tacksam för tips!
Har du redan volvo-numret till dämparna så kan du googla Volvo <nr>
Kanske går att hitta original Sachs till rimligt pris eller iallafall ersättare som påstår sig passa på nätet..
Om du kan återanvända fjädrarna så bör inte höjden ändras. Jag stålborstade och målade mina vid 50k, är snart på 68k.. Bak påstås råka ut för utmattningsbrott men fram verkar vara långlivade, på p80 iallafall
Men byt fjädersäten och fjäderbenslager när du ändå tar isär fjäderbenen.
Åker själv på Bilstein B4 köpta från vparts sen 7 år tillbaka.
I princip är det fjädrarna som bestämmer höjden så det gäller att få rätt med tanke på motoralternativ (olika vikt!).. På min P80 så finns fjädrarnas typ inkodat i siffrorna på typskylten i motorrummet.
Gummit i fjädersätena verkar komprimeras med åren så bilen växer nån knapp centimeter när man sätter i nya :-)

På den modellen fanns två olika ljus, […]

Fram dämpare s80 -99

Har du redan volvo-numret till dämparna s&ari[…]

Stefans 968

Äntligen är bilen klar. Ny koppling, tr[…]

Men är det någon som kör med and[…]