- tis 18 dec 2007, 10:57
Jag behöver lite hjälp av er där ute. Har reparerat min värmare under hösten. Jag satte dit en ny spridarkopp eftersom den gamla låg lös på botten och jag bytte även glödstift. Fungerade perfekt i ca en månad efter detta men senaste veckorna har jag fått problem. Värmaren ryker något fruktansvärt ibland (nästan alltid). Den går också ojämnt, den flåsar till kraftigt var 5:e sekund eller liknade och det låter som flamman nästan dör ibland. Jag tog då isär igen för att kolla vad som kan vara fel men allt ser perfekt ut enligt mig. Inga tecken på sot vilket jag trodde om förbräningen var dålig, spridarkoppen sitter fast och fläktmotorn verkar gå lätt. Jag provade också att blåsa där bränslet går in i brännaren och det är ett rejält motstånd där men det gick i alla fall att få igenom lite luft. Efter detta monterade jag ihop brännaren och den startar klockrent och går nästan perfekt i början men efter ca 15 min börjas det igen.
Vad kan vara fel? Kan det vara skräp i bränsleslangen som jag rensade när jag blåste men sedan kom tillbaka efter en stunds drift? Går bränslet till värmaren genom bilens ordinarie filter eller inte?
Vad kan vara fel? Kan det vara skräp i bränsleslangen som jag rensade när jag blåste men sedan kom tillbaka efter en stunds drift? Går bränslet till värmaren genom bilens ordinarie filter eller inte?