Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har under en tid nu haft problem med gången på min Volvo s60 T5 från 2008. Har felsökt själv samt haft den inne på verkstad men problemet är fortfarande ett mysterium. Enda felkoden bilen har är ECM-2900 Bränsletrycksgivare felaktig signal. Bilen har dock haft dessa problem väldigt länge utan att denna felkod kommit upp tidigare.

Det största problemet är misständningar på tomgång. Efter cirka 5 minuter gång misständningsantal:
cylinder 1 - 0
cylinder 2 - 4
cylinder 3 - 0
cylinder 4 - 85
cylinder 5 - 24

Misständningarna sker endast när bilen är varmkörd!

Bilen har dessutom väldigt svårt att hitta tomgången vid start när bilen är varm, pendlar mellan 400 - 1400 och låter som den håller på att dö innan den till slutar hittar rätt varvtal.

Sen har jag även känt och sett på lambdavärdet att den har problem att hålla gången jämn vid väldigt lite tryck på gaspedalen. Kan hända att man ligger i stabil hastighet, ex 80 km/h eller 30 km/h, och bilen börjar tveka. Samtidigt som detta händer kan lambdavärdet gå upp mot 1.2 för att sedan gå ner till 0.8 innan det lägger sig på 1 igen. Har ibland fått trycka till eller släppa lite på pedalen för att den ska gå jämnt.

Det som är bytt på bilen:
Bränslepump + armatur, bränsletrycksregulator, tändspolar (original), tändstift, MAP-sensor, första lamdasensorn, alla vakuumslangar som går mellan MAP-sensor, turbo och insug, alla tryckrör, intercooler

Även kollat efter läckage med rökmaskin utan att hitta något

Värden:
Bränsletryck: ~400 Kpa
gasspjällvinkel (tomgång): 0% , går upp till 0,39% vid misständning. Ligger alltid lite under börvärdet
Luftmassa korrektionsvärde: 0,92
Luftmassa (tomgång): 10.4-11, går ner till 9,2 vid misständning
Läckflöde över gasspjäll: 11.0
Kompression jämn över alla cylindrar

Någon som har en susning om vad problemet skulle kunna vara? Jag är inne på spjällhus men vill vara säker innan jag köper ett nytt, att rengöra har inte hjälpt problemen. All hjälp uppskattas!
Hultan skrev: Igår, 16:40 ..Jag är inne på spjällhus men vill vara säker innan jag köper ett nytt, att rengöra har inte hjälpt problemen.
Det är ju något som avviker rejält på cylinder 4. Om det inte är bristande kompression, tändspole eller stift skulle jag ha kollat injektorerna. Det brukar väl gå att skifta plats på dem och se om problemet flyttar sig..
Har du provat med injection cleaner? Får bäst effekt då man har lite bränsle i tanken så att koncentrationen bli hög. Åk en kort sväng och låt cleanern få lösa upp smuts över natten.
EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]