Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av awes11
#1590802
Motorn stannade helt plötsligt under färd och det gick inte att starta bilen efter det, även efter att kopplat bort batteriet ett tag. Det blev bogsering till hemmet...
Felkod enligt Julas felkodsläsare säger ECM-3000 Camshaft Position (CMP) Sensor.

Har sökt nätet för dess placering på D5-motorn och hittar indikationer på att den ska sitta på vänster sida av motorn (i färdriktningen). Plockade bort lock till luftfilter samt luftrör men kan inte hitta denna givare/sensor.

Vart exakt på motorn sitter den? Helst en ritning/sprängskiss där det framgår. Är den svår att komma åt?

Ser en kontakt (lite till höger i bild under det bruna) som kan vara en givare men den ser inte ut som kamaxelgivaren...

V70 2007 D5 163hk
20241001_215231.jpg
Luftrör borttaget vänster om motorn
20241001_215231.jpg (3.22 MiB) Visad 2242 gånger
Bilagor
20241001_171504.jpg
Felkod
20241001_171504.jpg (3.85 MiB) Visad 2242 gånger
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1590865
Kamaxelgivaren är monterad ovanpå avgaskamaxeln intill övre motorfäste.
Ta bort kåpan över motorn(bara att dra rakt uppåt) och demontera plast/skumlimpan som sitter mot torpeden, du får lossa på fyra skruvar .
/Hasse
av awes11
#1590902
Tack Hasse! Vad lätt det blir när man får rätt hjälp. :-)
Det var en BOSCH 8658726. Ska införskaffa en sådan så får vi se om problemet försvinner...
av awes11
#1590977
Tyvärr löste en ny kamaxelgivare inte problemet, bilen startar inte och felkoden återkommer efter varje startförsök.
Mäter 5V på ena yttre pinnen och kan Ohma 1 ohm till jord på den andra. Mittenpinnen antar jag är den med signal från givaren.

Kan man Ohma mot någon kontrollbox etc. för att se om ett kabelbrott kan vara orsaken? (har inte tillång till elschema)
Något annat jag bör testa/kontrollera?
Kan en professionell felkodsläsare ge mer info?
av awes11
#1590991
Tack för tipset!
Tittade snabbt på remmen igår och den låg fint på övre rullen men bände isär plastkåpan mer nu och ser att kamremmen INTE ligger på rullarna i nederkant... :-o
Kamremmen byttes vid 18000 och sen igen vid 34000, nu har bilen gått drygt 41000.
Finns det risk att något tagit skada när remmen lossnade eller gick av (har inte lyckats ta reda på om den är av) eller bör en ny rem och eventuella reparationer av rullarna/spännrulle lösa problemet?
av awes11
#1590992
Läste på lite och motorn har väl antagligen tagit stryk??
Vad är värt att göra på en så gammal bil?

Alla 5cyl motorer med eller utan turbo bensin […]

Vad händer i vinter med den, ställs den[…]

Vad kan ha hänt?

Det finns diverse möjliga orsaker (luftfilter[…]

Hicka vid segdrag V70 D3-2011

Hej, har ett fenomen när jag segdrar på[…]