Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yofie
#1579634
Tjena, har lite strul med min Volvo S80 (2000). Abs lampan tändes för ett tag sedan och brukade komma och gå tills att det blev permanent. Får upp koden BCM-0070 pump motor. Har börjar försöka säkerställa om det är pumpmotorn eller styrenheten som är kass. Jag kopplade loss kontakten till min pumpmotor och kopplade till 12V batteri och motorn gick igång men gjorde ett klunkande ljud? Motorn satt kvar i hydralenheten när denna test gjordes förövrigt. Därefter försökte jag mäta med multimeter vid styrenhetens koppling men har lite svårt att klura ut vilka pins man ska mäta mellan, någon som vet vilka pins det är? Eller har länk till elschema så man kan leta fram på så vis.
Bifogar bild på kontakterna.

Tack i förhand!
Bilagor
PXL_20240526_131356622.jpg
PXL_20240526_131356622.jpg (2.48 MiB) Visad 668 gånger
PXL_20240526_131410026.jpg
PXL_20240526_131410026.jpg (2.23 MiB) Visad 668 gånger
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1579743
Resistansen är låg ca 0,1 ohm dvs i princip kortis. Om felkod BCM-0070 har satts så har pumpen inte klarat självtesten, dvs den är paj. Självtesten brukar höras som ett knarrande ljud precis när man kör iväg.
/Hasse
av Yofie
#1579875
Tack för infon Hasse!
Multimetern låg mellan 1-3 ohm. Den borde väl vara okej isåfall? Läste på en annan sida att 0,5-5 ohm ska vara okej. Blir bara lite fundersam över det klunkande ljudet kom från pumpmotorn när jag tillsatte 12V. Dock så borde inte det utlöst BCM-0070 väl?

Börjar luta åt att jag behöver lösa om styrenheten eller finns det några andra tester jag borde göra innan jag river upp den?
av Yofie
#1579918
Jodå självfallet har jag det.

BCM-0070: Pump motor supply voltage, faulty signal

Så ja den ger utslag på pump motorn men att den får inkorrekt ström kan komma från andra håll. Det kan vara kablage, kontakter eller styrmotor som jag förstått det. Enligt många online så är det vanligast att motorn är dålig eller styrenhetens lödning som har blivit kass och behöver åtgärdas.
av klacken
#1579941
Inkorekt ström blir det om kolen börjar vara slut och inte får riktig kontakt. Är ju bara plus och minus till den så inte känslig vilken styrka den matas med. Har du haft loss pumpen och kollat att dom faktiskt är ok.
Vilken lampa ska jag köpa?

Glaset är orange. Lampan är klar. Till […]

KDS

Oljebyte på en ny bil

Det kan jag inte fatta....... vad är fö[…]

Elschema P210 Duett -60 6V

Det som skiljer mest är hastighhetsmätar[…]