Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1577432
Hejsan kära Volvo vänner! 🚗

Vill börja med att säga att jag har så gott som 0 kunskap om bilar, förutom att köra då (och tanka) haha!

Jag har en Volvo V70 2.4 T årsmodell 2001.

Jag servade bilen för ca 2 veckor sen.
Killen på verkstan gav mig även tips på annat som kan va bra att fixa med bilen men inget som hänger ihop med motorn. Utan var tex. Fjädringarna mm.

Jag använder bilen främst för att ta mig till jobbet dvs. Jag har de senaste ca 2-3 månaderna endast kört min bil i stan och kört i max 60km/h.
Så efter jag serva bilen så var jag i fredags ute på ”stora vägen” för att rasta av bilen så den fick varva ut ordentligt och att jag äntligen kunde känna av att jag har en turbo. 💨
Vid utfarten i min stad så kör man först i en rondell där jag växla ner till 3an (körde 30-40km/h). Sen börjar 100-vägen med en uppförsbacke som jag då gasade upp till ungefär 80, växla till 4an för att sedan ta mig upp till strax under 100km/h och då växlade till högsta växeln 5an. Jag varvade upp till Max 3100.

Det gick super bra och jag körde i 100km/h i ca 3-4 minuter och då började motorlampan lysa orange. Så jag fick vända tillbaka hem så fort jag hittade en spansk kurva. Jag märkte ingen skillnad med bilen/motorn när lampan började lysa.

Kanske var dumt av mig, men då detta hände i fredags och jag har jobbat lördag till idag måndag så har jag ändå tagit bilen till och från jobbet.
Jag ska åka upp till stans auktoriserade Volvo verkstad där jag gjort servicen och även annat tidigare med bilen, så de får läsa av felkoden.


Men jag är jättenervös vad som kan ha hänt och om det finns stor risk för att det är något som gått sönder/behöver fixas som kommer kosta mer än vad bilen kostade. 😬
Förstår såklart att det är omöjligt för er att veta exakt vad detta kan bero på. Men har läst lite inlägg i forumet här då och då och sett att det finns så otroligt många kunniga personer som har varit till stor hjälp.

Har ni några tankar på vad som kan va orsaken till att motorlampan lyser orange? Och i så fall vad behöver man göra för att fixa detta? Samt även en eventuellt uppskattning vad det skulle kunna kosta att fixa på en verkstad?

Om det är någon annan information om min bil som är till nytta för att ni ska kunna hjälpa mig med tankar och idéer så är det bara att ni säger till så återkomma jag med detta så snabbt jag kan ☺️

Tack för ni tog er tiden att läsa 🫶🏻
Elpriset

För att återgå till elpriset och […]

OK så det räckte med att rengöra, […]

Ner med avgassystemet och sen ner med bränsle[…]

Val av bromsskivor bak

Jag bytte bromsarna bak med hjälp av 9-voltsb[…]