Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1535562
Hej har ett märkligt fel när man drar på tändningen så tänds ej motorlampan då startar inte bilen ,men om man hänger av batteriet i 5min och lägger på den igen så tänds motorlampan vid tändning på och då startar den och går jättebra tills nästa startförsök då får man göra om samma sak igen och då startar den.
#1535916
Din frågeställning är glasklar. Hur gammalt är batteriet? Tänker att det kan vara dålig jord till motorn och elr spänningsbortfall..? På min S60 T5 - 02 harjag haft massa märkliga problem med dålig jord till motorn. Nu senast hade jag misständning på 2:ans cylinder, iaf var detta felkoden som jag fick. Då jag bytt alla tändspolar redan + tändstift så hjälpte ändå inte detta. Men med motorn påslagen, när kontaktstycket till första och andra tändspole lossades så visade detta att tändspolar var Ok vilket jag ju redan visste då de var nya samt uppmätta - Men genom att lossa strömförsörjning till tändspolar så återfick motorn fullgod ordning, tricket var tydligen att ha motorn påslagen. :-)
#1535920
Batteriet var min första tanke så köpte ett testat batteri på skroten och stoppade i men det är samma fenomen, så då testade jag att köra med startkablar från min andra bil men det verkar inte heller hjälpa, om jag kopplar på felkodsläsare så har jag inga fel i det läget när Motorlampan lyser om jag då bryter tändningen och slår på den igen så får jag felkod cem-1a62 ingen kontakt med ECM
#1535974
Ett långskott kanske...men prövat o vänta nån dag innan du kopplar på ditt batteri åter? Dessa bilar verkar vara extra känsliga när det kommer till batteri spänning, jordning osv. Tex har jag under 9 k mil haft en vxl låda(automat) som ofta, i princip varje dag, ryckt samt nästan smällt in växlarna vid Drive samt 2:an till 3:ans växel. Inget har hjälpt men så fort jag bytte tändstift från Iridium till vanlig koppar _ försvann 95 % av problemen. Förbrukningen ngt marginellt högre samt motorns respons lite segare utan Iridium stift. Hittade tipset på detta eminenta forum från nån som kallar sej 'Hilmer' elr nåt liknande. Hoppas du hittar felet på din bil, jobbit när det strular.
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]