Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1529196
Sedan kommer frågan om det spelar någon roll?

Oavsett om den är fastrostad eller limmad så lär det behövas våld och även eventuellt värme för att få loss den...

Jag är glad att jag inte är i din situation. Jag har inte så mycket emot att skruva, men när allting är fastrostat (eller limmat) och tenderar att gå sönder när det tas lös är den inte alltid så roligt.

Hoppas du får ordning på bilen utan alltför mycket problem.
#1529288
Jorkild skrev: tis 31 jan 2023, 09:25 Bra tips! Måste fixa fram en M10 som jag kan bottna och göra en försänkning så den kan ligga fixerad så man kan nöta på. Men frågan kvarstår, hur kan man konstatera om en axel är limmad eller bara fastrostad?
Har svårt att se att splines skulle kunna rosta fast alls. De är limmade av anledningen att det klickade pga glapp i splines mot lagret så att säga, alltså inte fastrostade alls. Allt detta fuskande med lim istället för att byta ut sakerna... Naturligtvis slits transmissionsdelar, det är ingen hemlighet.
#1529302
panth0n skrev:
Jorkild skrev: tis 31 jan 2023, 09:25 Bra tips! Måste fixa fram en M10 som jag kan bottna och göra en försänkning så den kan ligga fixerad så man kan nöta på. Men frågan kvarstår, hur kan man konstatera om en axel är limmad eller bara fastrostad?
Har svårt att se att splines skulle kunna rosta fast alls. De är limmade av anledningen att det klickade pga glapp i splines mot lagret så att säga, alltså inte fastrostade alls. Allt detta fuskande med lim istället för att byta ut sakerna... Naturligtvis slits transmissionsdelar, det är ingen hemlighet.
Gick senare köpa ett fett man la istället på splinsen. Då försvann klickandet. Synd dom inte kom på den lösningen direkt istället för limma.
#1529344
Köpte det fettet från Volvo när jag bytt lagren bak, var inga problem att få ur drivaxlarna bara man hissade bakpartiet till angiven höjd. De rekommenderade fettet så då fick det bli så. Hade de rekommenderat lim och jag inte vad jag vet idag så hade jag nog köpt lim och limmat på med :D Till slut kommer man nog ut på andra sidan och då känns det nog bäst att ha med sig erfarenheten om vad som är bästa sättet angripa det ifall det händer igen. Om det bara vore rost borde man kunna nött bak den nån millimeter vid detta laget så det bör ju vara lim, och då får jag rikta in mig på överdos av värme samtidigt som man försöker ta sig lite djupare med avdragaren när det mjuknar. Synd man inte har en sån värmekamera så man kan se vilken temp man uppnått. Men man har ju läst om folk som värmt i en halvtimme så det handlar väl om att aldrig ge upp.
#1529580
Efter en gårdagskväll där jag tog en timmes värmande under konstant maxpress med avdragare och inte kom en millimeter djupare i lagret så bestämde jag mig för att ge upp. Skrev ihop lite offertförfrågningar till närliggande verkstäder, dock med känslan av att, hur ska de ens kunna prissätta ett sånt jobb? När jag till slut somnade så hade hjärnan programmerat om sig igen, du har fan bara gjort halvdana försök att lossa drivaxel ur låda, det verkar inte vara så svårt. Och med lite mer lämpande bräckande verktyg började jag försöka. Tog kanske 10 minuter så var den lösklickad och ute ur bilen. Nu öppnar det upp sig 10 nya vägar istället för en stängd. Imorrn iväg till Volvo och köpa växelsmörj och se om man hittar städet och kan knacka bort knuten, så kan man vålda knut ur splines utan hämning.

*fortsättning följer*
Bilagor
20230202_221604.jpg
20230202_221604.jpg (2.64 MiB) Visad 334 gånger
#1529786
Hade sån feelgood fredag, tog med drivaxeln till lokala verkstan på lite chans, och pricka väl in en bra vecka med en lugnare avslutning för han tog sig an den direkt. Först in i städet och banka med slägga mot mellanlägg, ingen rörelse. Sen fram med gasolvärmaren och en rejäl genomkörare innan mer bankande och då kom den sakta men säkert. Fick även hjälp att lossa lagret och knacka loss knuten, och ännu bättre, han bjussa på jobbet. Så shoutout till Ronny på Bilakuten, vilken j-la hjälte du är.

Svårt att bedömma om den här vara svårare fastrostad än nåt annat men det känns inte som jag kunde nått hela vägen fram där jag stod i garaget, så att lossa drivaxeln och ta med blev i mitt fall räddningen. Nästa gång behöver jag ju självklart inte sätta mig i den sitsen att jag inte kan köra till verkstan så det blev en ovärderlig läropeng att gå genom denna resa. Anser nu tråden och mitt spörsmål vara avslutat. Tack för alla tips och inputs :-)
Bilagor
20230204_191049.jpg
20230204_191049.jpg (3.3 MiB) Visad 218 gånger
20230204_190946.jpg
20230204_190946.jpg (3.06 MiB) Visad 218 gånger
20230203_113745.jpg
20230203_113745.jpg (5.97 MiB) Visad 218 gånger
#1529793
Tack! Hade såklart vart en extra dimension på känslan om man även fått lös skiten själv men detta var minst lika gott. Har en knut från vparts som legat och väntat på att testas som jag inte packat upp än så självklart blir det en ny på plats. Fettet har jag också så det kommer göra susen på splinsen, men ska nog mycket till att jag behöver byta samma lager igen :-)

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]