Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ostene
#1522612
Hur hittar man var de två reläerna till strålkastarna fram sitter på kretskortet under motorhuven?
av ostene
#1522785
Tack för svaret!
Problemet är att ljuset slocknar inte när startnyckeln tas bort. Bilen är en V70N, 2006, Turbo.
Sitter reläerna på CEM ? Vilken väg tas hela den bort (underifrån inne i kupen eller uppifrån
under motorhuven), eller är det möjligt att bara ta bort reläerna?
ostene
av kebabpizza
#1522790
Det är ju en avgörande skillnad pre-facelift eller facelift, brytpunkten är väl någonstans 2005(? minns ej riktigt).
Med facelift kom ju ett helt nytt elsystem och det mesta är till det bättre, tyvärr är väl just reläna i CEM till det sämre då de sitter fastlödda på kretskortet på det nyare elsystemet.
Men det finns ju numera gott om firmor som lagar dessa till en rimlig peng (bra mycket billigare mot vad en CEM kostar att byta på Volvo)
av glock40sw
#1522797
Ok ,du nämnde inte årsmodell ,så jag trodde att du letar efter bytbara reläer. Om din bil är tillverkat 200540 eller tidigare ( FC1 459000-555060) har din bil troligen korrosion i kabel kontakter till CEM . Detta symptom, att huvudljuset inte släcker fast man tar nyckel från starlåset ,nämns speciellt i instruktion för reparationssats för att åtgärda tätningen där kabelmattan går från motorrummet till kupen.
av ostene
#1522841
Tackar för visat intresse!
Bilen är en 2006:a.
Tycks vara så att CEM:en måste tas fram.
Vilken väg kan den tas? Se mitt 2:a inlägg ovan.
ostene

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]