Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av panth0n
#1514429
I kylsystemet häller man destillerat vatten och glykol i min mening. Kanske nåt såntdär häftigt medel på en gammal skithög man inte bryr sig om vad som händer inuti motorn - jag vet inte vad för skick OPs bil är i. ;-) Bytt oringarna på de v70n jag haft i ägo och hos samtliga har de varit så torrspruckna och skrynkliga att nåt sånt medel inte tätat åt det bättre. Nä, bättre att köpa en flaska riktig Permatex-tätning för kylarvätska och några original oringar från Volvo.

Oringarna tog för mig sist en halvtimme att byta m.h.a. en kudde under ländryggen liggandes över tröskeln. Smetade på lite packningssilikon bakom så det kommer nog aldrig läcka igen. 40kr st kostade dem på Volvo vill jag minnas.
av Dextre
#1514456
panth0n skrev:I kylsystemet häller man destillerat vatten och glykol i min mening. Kanske nåt såntdär häftigt medel på en gammal skithög man inte bryr sig om vad som händer inuti motorn - jag vet inte vad för skick OPs bil är i. ;-) Bytt oringarna på de v70n jag haft i ägo och hos samtliga har de varit så torrspruckna och skrynkliga att nåt sånt medel inte tätat åt det bättre. Nä, bättre att köpa en flaska riktig Permatex-tätning för kylarvätska och några original oringar från Volvo.

Oringarna tog för mig sist en halvtimme att byta m.h.a. en kudde under ländryggen liggandes över tröskeln. Smetade på lite packningssilikon bakom så det kommer nog aldrig läcka igen. 40kr st kostade dem på Volvo vill jag minnas.
Även om jag uppskattade tipset med tätningsmedlet som alternativ kommer jag nog också satsa på att byta dem istället. Kanske t.o.m. köper original då om de också är så billiga. Det som var bra på Vparts var att de även hade nya clips.

När du gjorde detta, tog du bort bara plastpanelerna runtom eller demonterade du hela mittkonsoll och ratt och allt? Du tömde inte ut något innan utan drog bara ut rören och försökte fånga upp?
av sicnarf
#1514461
Du måste vara en proffsig hobbymekaniker, panth0n . Att det tog dig en halv timme att byta dessa o ringar är en omöjlighet för en normal person som är inte så erfaren. Jag skulle tippa på 3-4 timmar pga arbetsställning och kanske om nån klämma strular och mycket otur.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
av Dextre
#1514478
sicnarf skrev:Du måste vara en proffsig hobbymekaniker, panth0n . Att det tog dig en halv timme att byta dessa o ringar är en omöjlighet för en normal person som är inte så erfaren. Jag skulle tippa på 3-4 timmar pga arbetsställning och kanske om nån klämma strular och mycket tur.
Det är precis pga denna beskrivning av hur jobbigt det är som jag tvekar om vilka saker som behövs för att göra jobbet. Förut hade jag också svårt att föreställa mig 3-4 timmar eftersom det faktiskt bara rör sig om att ta bort clips, dra ut rör, torka, sätta i o-ring och sätta dit röret igen och på med clips. Däremot har jag hört liknande beskrivningar som gjort att jag tror på det. Problemet är om man står där och varken får på eller av det igen, men det är påbörjat.
av Dextre
#1514491
klacken skrev:Jag bytte värmepaket på ca.2h så att bara byta o-ringar är nog inga problem under timmen.
Räcker att ta bort plast under ratten och på sidan av mittkonsolen.
Låter bra. Jag gör ett försök. Hur bände du bort clipsen? Kan de återanvändas? Jag såg en film och det verkar som om rören bara behöver dras ut en liten bit.
av panth0n
#1514506
sicnarf skrev: ons 05 okt 2022, 09:51 Du måste vara en proffsig hobbymekaniker, panth0n . Att det tog dig en halv timme att byta dessa o ringar är en omöjlighet för en normal person som är inte så erfaren. Jag skulle tippa på 3-4 timmar pga arbetsställning och kanske om nån klämma strular och mycket otur.
Klart det tar längre tid om man aldrig gjort ett arbete förr, det hoppas jag alla förstår.

En torx40-mejsel passade perfekt att bända ut clipsen med. Torka torrt, smeta på tätningsmassa och på med ny oring. Övre först, undre efter. En liten hammare att "knacka till med" så de verkligen sätter sig. Vill man inte riskera bucklor på röret så ta en kort plattmejsel och sätt mot läppen på röret o banka till så hoppar det i också.

Tyckte inte det var alls svårt första gången, dock ganska pilligt innan man insåg hur man kunde ligga bekvämt. :-)
Senast redigerad av 2 panth0n, redigerad totalt 0 gång.
av panth0n
#1514513
Dextre skrev: ons 05 okt 2022, 08:55 Även om jag uppskattade tipset med tätningsmedlet som alternativ kommer jag nog också satsa på att byta dem istället. Kanske t.o.m. köper original då om de också är så billiga. Det som var bra på Vparts var att de även hade nya clips.

När du gjorde detta, tog du bort bara plastpanelerna runtom eller demonterade du hela mittkonsoll och ratt och allt? Du tömde inte ut något innan utan drog bara ut rören och försökte fånga upp?
Köp original tycker jag du ska göra. Vparts eller skrotens självplock för nya clips. Dock går de gamla fin-fint att rikta upp om de skulle bli snea.

Tog bara bort plastpanelerna. Ratt och mittkonsoll behövs absolut inte monteras bort i mitt tycke - det är genom sådana saker tiden springer iväg för vipps har man sönder något gammalt sprött och så blir det tråkigt. Tömde ingenting i förväg, såg bara till att motorn var kall för man vill inte ha varm kylarvätska droppandes i ansiktet. När du drar ut understa röret kommer det ett par dl vätska vilket jag fångade i en glassbytta. Kom bara nån droppe från övre röret.
Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]