Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1514074
ARN kommer troligtvis inte ens ta upp detta då batterier är en förbrukningsvara.
Sen spelar det ingen roll hur mycket du hävdar här på forumet hur bra du behandlat ditt batteri. Du måste bevisa detta i en eventuell tvist. Så där fallerar det.
#1514078
Jag hade väl inte tänkt att ta det till ARN alls utan jag vill veta ifall man kan få fram vad bilen är utrustad med från fabrik, för när jag köper ett nytt batteri är jag i samma sits igen eftersom de flesta rekommenderar fel batteri till min bil och då kan det ju vara bra att ha korrekta uppgifter till hands.
Att dom inte tar det det dåliga batteriet på garanti är sin sak och inte det jag reagerar starkast på utan det är hela upplägget, deras otroligt dåliga attityd och bemötande, speciellt som det handlar om minst 4 personer på samma arbetsplats som var lika kaxiga och nedvärderande allihop.
Att få dom att uppdatera sina rekommendationer är ju en utopi, men som de flesta innerst inne nog redan vet så lär det ju inte ske någon förändring ifall man bara knyter händerna i byxfickorna...
#1514079
Det som är intressant här är väl om Biltema kan hävda att batteriet ska sitta i ett fordon som finns specat på deras hemsida för att deras garanti ska gälla. ARN kan nog ha något att säga till om det är korrekt att skriva 4 års garanti på en produkt om man har väldigt specifika krav för att detta ska gälla. Det borde väga tyngre hos Biltema att påvisa att du använt batteriet på fel sätt genom att använda ett större batteri i fordonet. Såhär skriva Biltema om man söker på nytt batteri med regnr "Anmärkning:Din bils elektriska utrustningsnivå avgör batteriets storlek - Kontrollera därför att det föreslagna batteriets egenskaper överensstämmer med det befintliga." Så de skriver själva att man ska välja samma storlek som det som sitter i bilen.
#1514085
Hilmer skrev: Att få dom att uppdatera sina rekommendationer är ju en utopi, men som de flesta innerst inne nog redan vet så lär det ju inte ske någon förändring ifall man bara knyter händerna i byxfickorna...
Det är därför man låter bli att handla där.
#1514164
Batteriet fungerade utmärkt i 3.5 år och förmodligen under 3 vintrar. Du märkte väl inga felaktigheter? Om det plötsligt lägger sig ner och dör så måste det ha hänt något. Det är bara du Hilmer som vet. Men det är knappast ursprungs fel.
#1514177
Var på Biltema för någon vecka sedan och köpte ett batteri till en Ford Fiesta. Sökte på regnummer och dom hade inget batteri till denna bil. Sökte på en annan sait så jag fick en storlek och köpte ett batteri. Dock var det 15 mm för högt och c:a 10 Ah mindre. Jag hade inte kollat i bilen innan så jag gick bara efter specen på en internet sida. Nu hade jag måtten på det gamla batteriet så jag åkte tillbaka till Biltema och hittade ett batteri med exakt samma mått (LxBxH) men det var 10Ah större än original batteri. Betalade 100 kr till och åkte tillbaka. Detta passade exakt och bilen fungerade igen. Betyder detta då att garantin inte gäller???? Jag tror att om TS pratar med någon "högre upp" på Biltema så måste det lösa sig. Har dom lämnat 4 års garanti, så är det 4 års garanti som gäller. Och det är väl dom som ska bevisa något, inte du. Har dom själva konstaterat att batteriet är kass under garantitiden så borde saken vara klar. Det batteriet jag köpte är det "bara" 3 års garanti på. Hade själv ett batteri från Biltema i 745-an för några år sedan som gav upp innan 4 år. Har man jobbat många år med detta så vet man att vissa batterier håller länge och andra inte. Jag köpte ett nytt batteri på Biltema och 745-an funkar igen detta batteri är inte heller det som Biltema rekommenderar (samma som förra batteriet) så då är där (eller var på det gamla) inte någon garanti där heller. Samma med båten, där sitter 2 st 88 Ah "fritidsbatterier". Då gäller garantin inte på dom heller??? Det finns inga rekommendationer till båtar båtar i Biltemas katalog...... Jag tycker TS ska prata med dom igen, även med ARN eller någon annan.
#1514190
sicnarf skrev: mån 03 okt 2022, 04:59 Batteriet fungerade utmärkt i 3.5 år och förmodligen under 3 vintrar. Du märkte väl inga felaktigheter? Om det plötsligt lägger sig ner och dör så måste det ha hänt något. Det är bara du Hilmer som vet. Men det är knappast ursprungs fel.
Det har naturligtvis försämrats successivt om du nu trodde annat...
Biltema har själva konstaterat att batteriet är kass och det hade gått på garantin om det nu inte vore för att jag monterat fel batteri i min bil så som dom envist (och felaktigt) hävdar.
Att just mitt batteri har utgått ifrån sortimentet och ersatt med ett helt annat batteri (dock med samma artikelnummer) kanske kan ge en hint om att det funnits fler som haft problem...
#1514205
Kanske tuffare tider nu? Biltema har tidigare varit väldigt generösa vid garantiärenden är min erfarenhet. Bytt delar utan kvitto utan att säga något mm...
#1514238
Nu har ju förvisso inte alla lyxen att bo precis mittemellan två st varuhus med restid på 20 min, men mina erfarenheter gällande Biltema och returer lyder såhär:
Det varierar som natt & dag vad arbetarna på Biltema kan om sortimentet. Samma gäller den tekniska kunskapen. Återigen gäller samma med goodwill på byten - de verkar inte ha någon glasklar policy om returer förutom att kvitto ska medhas (vilket inte ens alltid behövts).

Skiter det sig för mig med att byta något i varuhus 1 åker jag till varuhus 2 nästa gång jag har ärenden förbi vilket hittills fungerat bra.
Förra bytet jag gjorde var på ca 1 mån gamla Biltema-flatblades på en ny vindruta som redan gjorde mängder av ränder. Varuhus 1 skrattade och sade nej och det höll på att upprepa sig i varuhus 2 tills en av de lite mer erfarna hjälpte mig vid disken. Han fattade vinken, noterade att de bytt leverantör och att de skulle hålla lika längde som "premium-flatblades" (vad det nu är, det är väl ändå bara gummi...?). Men iaf så åkte jag därifrån med den gamla leverantörens version som de turligt nog hade kvar.

Det lönar sig alltså att åka till ett annat vh...

Gällande batterier: Håll dig borta från Biltema till varje kostnad. Varta eller liknande är värt varenda krona extra det kostar. Annars en självplock där de brukar sälja funktionstestade originalbatterier för en femhundring. Billigare än så blir det aldrig.
#1515923
Efter att ha blivit uppringd flertal gånger (av olika personer) där dom fortsatt envist hävdat att jag monterat fel batteri så fick jag ett nytt samtal i går (tredje personen per telefon) där dom meddelade att dom undersökt och kontrollerat de uppgifter jag lämnat och kunde konstatera att garantiärendet är helt i sin ordning. Så idag var jag där och bytte mitt defekta till ett nytt fräscht batteri! :)

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]