Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1507358
Hej alla kunniga!

Jag skulle behöva rådgivning. Vi har en v70 2007 2.4d. den har gått 32000mil och bromsarna har börjat ligga på fram. Vi har testat mycket men inget har löst problemet än.

Vi har gjort:
Bytt båda oken fram
Bytt båda bromsslangarna fram
Bytt båda oken bak
Gjort rent alla bromsklosshållare noggrant och smort in
Fettat in alla glidpinnar, alla löper mycket bra
Avluftat flertal gånger. Alla enligt HB, VB, HF, VF.

Men nu börjar jag tro att det är fel på huvudcylindern eller något annat som egentligen är utanför min kunskap.

Symptom:
Båda bromsarna fram ligger ständigt på. Tillräckligt mycket för att de ska bli varma efter 5km körning utan att bromsa.
Bromspedalen känns lite svampig. Den tag på mitten ungefär. Står man Still och trycker hårt så sjunker den sakta ner 7-8cm men stannar innan botten. Står man vid ett trafikljus sjunker den inte när man trycker lagom hårt.
Med bilen avstängd känns bromspedalen stenhård. Om man pumpar pedalen med bilen avstängd och sedan slår på, då sjunker pedalen 7-8cm

Vad tror ni kan vara fel?

Tacksam för hjälp :-)
#1507404
Några trådar handlar ju om ABS-enheter som lägger av och trycksätter systemet sådär lite lagom för att bromsarna ska gå varma. Vilka modeller det gäller vet jag inte men du kan ju söka på forumet.
Det går kanske att felsöka genom att hissa upp framhjulen och se om det är skillnad med tändning/motor igång eller ej..
#1507417
Marcusjj1 skrev: ons 03 aug 2022, 15:14 .. Står man Still och trycker hårt så sjunker den sakta ner 7-8cm men stannar innan botten... Står man vid ett trafikljus sjunker den inte när man trycker lagom hårt.
Ja det låter ju som misstänkt fel på huvudcylindern. Men kan det verkligen göra att frambromsarna ligger på?
Svampighet tyder ju å andra sidan på att det faktiskt står luft kvar någonstans. Vilken metod använder du för att lufta?
Och du har väl inte lyckats förväxla vänster och höger ok? Isåfall hamnar luftningsnippeln inte högst upp utan längst ner och det blir omöjligt att få ur luften..

Om du lyfter framhjulen och roterar dem för hand, märks det då att bromsarna ligger an? (skrapar, går trögt)
Isåfall kan man ju släppa lite på luftnippeln så det garanterat inte finns kvar något tryck och prova vrida igen. Går det fortfarande trögt så är det garanterat något mekaniskt problem vid bromsoken.

Vad har du köpt för bromsok? Jag har varit med om att sprillans nya bromsok (de råkade komma från ett bildelsvaruhus som börjar på B) inte gick tillbaka som de skulle pga tillverkningsfel. Men det var 10 år sen, de verkar ha bytt leverantör sen dess.
Principen för att dra tillbaka kolven på ett korrekt tillverkat ok:*
viewtopic.php?f=3&t=154547&p=1367389
#1507443
Cotag skrev: ons 03 aug 2022, 22:10 Några trådar handlar ju om ABS-enheter som lägger av och trycksätter systemet sådär lite lagom för att bromsarna ska gå varma. Vilka modeller det gäller vet jag inte men du kan ju söka på forumet.
Det går kanske att felsöka genom att hissa upp framhjulen och se om det är skillnad med tändning/motor igång eller ej..
Har också läst om detta! För mig så släpper inte bromsarna med tändning av. Däremot så öppnar jag luftnippel på oket så åker bromsvätska sakta ut och bromsarna släpper. SvD oken funkar som de ska och där är tryck om tidigare i systemet
Erik Å skrev: ons 03 aug 2022, 23:10
Marcusjj1 skrev: ons 03 aug 2022, 15:14 .. Står man Still och trycker hårt så sjunker den sakta ner 7-8cm men stannar innan botten... Står man vid ett trafikljus sjunker den inte när man trycker lagom hårt.
Ja det låter ju som misstänkt fel på huvudcylindern. Men kan det verkligen göra att frambromsarna ligger på?
Svampighet tyder ju å andra sidan på att det faktiskt står luft kvar någonstans. Vilken metod använder du för att lufta?
Och du har väl inte lyckats förväxla vänster och höger ok? Isåfall hamnar luftningsnippeln inte högst upp utan längst ner och det blir omöjligt att få ur luften..

Om du lyfter framhjulen och roterar dem för hand, märks det då att bromsarna ligger an? (skrapar, går trögt)
Isåfall kan man ju släppa lite på luftnippeln så det garanterat inte finns kvar något tryck och prova vrida igen. Går det fortfarande trögt så är det garanterat något mekaniskt problem vid bromsoken.

Vad har du köpt för bromsok? Jag har varit med om att sprillans nya bromsok (de råkade komma från ett bildelsvaruhus som börjar på B) inte gick tillbaka som de skulle pga tillverkningsfel. Men det var 10 år sen, de verkar ha bytt leverantör sen dess.
Principen för att dra tillbaka kolven på ett korrekt tillverkat ok:*
viewtopic.php?f=3&t=154547&p=1367389
Tack för svar!

Oken rätt monterade, luftnippel upp :-D
Rätt luftat, allt enligt konstens alla regler

Släpper jag nippeln med bilen avstängd så blöder det sakta ut bromsvätska och kolvarna släpper. Borde vara något tidigare i systemet som sätter tryck, eller att trycket inte går tillbaka. Finns där något i huvudcylindern som gör att allt dras tillbaka?

Oken är köpta på Biltema. Det ena byttes för ett år sedan och det andra förra veckan. Det första fungerade i ett år tills detta problem nu uppstod, så oket borde det inte vara några problem med.

Vad tror ni, är det huvudcylindern eller ABS modulen som skapar trycket fram eller gör att det inte dras tillbaka?
#1507906
Uppdatering!

Nu är bilen fixad!

Först bytte jag huvudbromscylinder. Den gamla kändes som om det var lite rispigt när man tryckte in den för hand. Den nya bättre begagnade var helt följsam.
Tyvärr läste inte detta problemen!

Jag fixade en abs-mobul från skroten och bytte idag. Behöll elektronik delen från den gamla och bytte block + motor.

Nu funkar allt!

Vet fortfarande inte riktigt vad som var fel på abs-modulen. Kanske var det något som hängt sig i den eller var det stopp någonstans i den.
#1507935
Marcusjj1 skrev: mån 08 aug 2022, 20:46 Vet fortfarande inte riktigt vad som var fel på abs-modulen. Kanske var det något som hängt sig i den eller var det stopp någonstans i den.
Bra jobbat! :-D Visst byter du bromsvätska när du ändå håller på. Vattenhalten ökar successivt och det kan orsaka korrosion inne i hydraulsystemet. Kanske därför ventilerna i abs-modulen fastnat..? Har själv sett rost inne i cylindrarna i bromsoken.
Volvo rekommenderar byte vartannat år, själv tycker jag det är överdrivet ofta men man kanske bör byta minst vart 4-5 år? Beror förstås på om bilen står ständigt ute i regnet eller i torrt varmgarage :-)
#1507985
Erik Å skrev: mån 08 aug 2022, 22:57
Marcusjj1 skrev: mån 08 aug 2022, 20:46 Vet fortfarande inte riktigt vad som var fel på abs-modulen. Kanske var det något som hängt sig i den eller var det stopp någonstans i den.
Bra jobbat! :-D Visst byter du bromsvätska när du ändå håller på. Vattenhalten ökar successivt och det kan orsaka korrosion inne i hydraulsystemet. Kanske därför ventilerna i abs-modulen fastnat..? Har själv sett rost inne i cylindrarna i bromsoken.
Volvo rekommenderar byte vartannat år, själv tycker jag det är överdrivet ofta men man kanske bör byta minst vart 4-5 år? Beror förstås på om bilen står ständigt ute i regnet eller i torrt varmgarage :-)
Jag brukar byta bromsvätska vartannat år. Gjorde det senast förra året. Denna gånger drog jag igenom 1.5liter när jag avluftade :-D

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]