Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ferna
S80 modell 2000. Redan vid start med garanterat kall motor går tempmätaren upp i topp, felmeddelande att motorn överhettad, motorfelindikatorn tänds och fläkten går i gång. Första gången detta hände bytte verkstaden tempgivaren och problemet försvann, men efter en vecka kom felet tillbaka. Har provat att koppla ifrån givaren: problemet kvarstår. Har provat att koppla in en ny givare till kabeln och låta denna vara i luften (som ju är sval): problemet kvarstår. Bilen går perfekt och jag har till och med kört långturer utan andra problem än de här varningarna. Vad kan vara en trolig orsak? Brott eller kortslutning i kabeln från givaren? Kan man testa på något sätt? Skulle det till exempel vara värt 1000 kronor att köpa en felkodsläsare på Biltema (Artnr. 15-1376)?
Givaren borde rimligen vara ett ntc-motstånd dvs med negativ temperaturkoefficient. Lägre resistans vid ökande temperatur. Så om elektroniken säger att det är för varmt är antagligen kabeln kortsluten mellan trådarna eller till jord. Styrenheten borde dock sätta en felkod..
Kortslutning går kanske att kolla med en multimeter. Är det inte fel på givare eller kabel återstår bara fel på styrenheten..
Har provat att koppla loss givaren från kabeln till instrumentpanelen och mätt. Ungefär 2 KOhm både mellan givarens poler (med kall motor) och mellan polerna på kabeln som går till instrumentpanelens styrenhet. Ingen kortslutning mot jord heller.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]