Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NordicNord
#1485364
Hej!

Har ett problem på nyinköpte v70 t5 05 (facelift), att den verkar inte larma som den ska. Den låser alla dörren med fjärren och bekräftar att det är låst med blinkers som den ska men larm indikator lampan vid vindrutan blinkar inte alls.

Har testat att låsa med fjärren och sen låsa upp med vanlig nyckel och öppna dörren då ska den larma, det gör den inte heller och testat med motorhuven att lämna öppen och sen låsa bil med fjärren och öppnat men larmar inte heller.

Jag har kollat felkoder med obd2 och det finns inga och inga felmeddelanden får den inte heller vid displayen.

Som sagt den låser alla dörrar och visar att det är låst med blinkersen. men indikerar inte att den är larmad.

Man undrar ju vad det är för fel på den. Uppskattar all hjälp och ideer vad det kan vara.

MVH Nordic
av NordicNord
#1485397
Överfallslarm på nyckeln fungerar fortfarande men inte blockerat låsläge knappen i bilen.

Jag testade larm låsningen på varje dörr genom att öppna en dörr, låsa bilen med nyckeln och sen stänga dörren för se att blinkers lyser och bekräftar att det är låst.

Det funkade på varje dörr och baklucka förutom motorhuven så jag tror att nått är fel med huvlåsen för den lyser inte till när man stänger den och bilen är låst.
av SubMarine
#1485399
Men om den kvitterar med blinkersen när du larmar och alla dörrar och huv är stängda så måste ju huvlåset funka? Har du stängt huven ordentligt (vanligt fel)? Lagade larmsirenen i helgen på morsans bil och märkte att man måste vänta någon minut efter att man larmat bilen innan man kan prova larmet genom att låsa upp i dörren med nyckeln och sedan öppna dörren. Dock indikerade dioden direkt när jag larmade på med fjärren.
av NordicNord
#1485416
Allting har jag stängt igen med mer kraft än nödvändigt så det är inte problemet. Undrar om det bara själva diod som inte lyser bara eller om det är något elektroniskt med tanke på att man inte kan aktivera blockerat låsläge och så fungerar inte några av backsensorerna om det nån säkring eller kabel gått sönder
av NordicNord
#1485515
Jag har testat att smörja och att trycka i kabeln mer. Men det funkade inte, så det verkar som att man får byta ut huvlåset på vänstersidan. Har någon några tips på hur man byter ut det smidigt för det är ju facelift och t5 så det är trångt med luftintag och kylaren och andra kablar i vägen för huvlåset.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]