Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mofalk
#1477086
För några veckor sen började styrservon läcka, vet inte exakt vart i systemet det läcker, men runt pumpen och behållaren så är det rätt så flottigt. Jag har bytt styrservobehållare + slangklämmor och problemet kvarstår. Jag gissar på att det kan vara något med pumpen.

Jag köpte bilen för ca 1.5 månad sedan nu, efter ca 2 veckor började styrningen bli riktigt tung och det kom ett ”sjungande” eller tjutande oljud från motorrummet, jag kollade upp vilken olja man skulle ha i min modell och drog till biltema och köpte den, jag märkte att oljan som var i var brun, inte grön, men dum som jag var så hällde jag i min gröna olja ändå. Nu när jag fyller på olja så dröjer det ca en timmes körning innan ljudet kommer tillbaka. Det uppstår även ett lätt gnisslande ljud när jag kör fullt rattutslag åt vänster trots att oljan är påfylld. Blir tokig, är det bara styrservopumpen som strular? Och i sådana fall vad brukar ett sånt arbete kosta på verkstad?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1477272
Du ska med stor sannolikhet ha just den gröna oljan (CHF) i din bil.
Det lär ju vara pumpen som låter pga att där är för lite olja, men kolla runt ordentligt så att du hittar exakt var läckaget finns, att byta pumpen ifall det är ett läckage som ställer till det gör ju ingen glad. Att byta pumpen tar max 20-30min ink sanering av olja.
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]