Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonlyt
Tjena.
Jag har en Xc90 d5 -2010 som styrningen inte funkar så bra...
Det känns nästan som att den håller imot när man försöker svänga.
Jag har hissat upp bilen och då går allt lätt både med motor igång men också avslagen.
Tänkte då att det måste vara oljan så den bytte jag o luftade men ingen skillnad.
Beställde en ny servopump men fick fel modell men tog delar av den nya och monterade i.
Men ingen skillnad,lossar jag slangen till olje resorvaren så kommer det mängder direkt så det känns som om pumpen är okej.
Nästa steg antar jag är o ge sig på styrväxeln men dels verkar det dyrt samt väldigt krångligt....
Nån som har några idéer...??
Känns konstigt med styrväxeln eftersom det går lätt med hjulen i luften samt inga knak eller tröga zoner när man rattar.
Tack på förhand//Jonas
av Jontehson
Hej. Har liknande symptom på min 08.
När man tar bilen kall, så är det precis som ratten fastnat men lossnar med ett ryck om man gasar upp och vrider på ratten. Känns en stund när man börjat köra men sen blir det bra så fort den blir varm. Inte så stor skillnad om man tar den en varm dag mot en med minusgrader. Kollat knutar så tror problemet sitter inuti styrväxeln 😬
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]