Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FredrikWickbom
#1450910
Hej!
Bytte precis luftfilter på ena V70 och råkade då lossa de små slangarna som sitter fast i luftfilterhållaren. När jag satt tillbaka dem upptäcker jag att den ena då har lossnat från sitt fäste och att den är mer eller mindre söndertorkad. Gissar att 21 år har gjort sitt.

Min fråga är, vad heter de här gummihållarna och var kan man köpa nya? Biltema? Vad har ens de där två små slangarna för funktion?

MVH
Fredrik
1.1.jpg
1.1.jpg (364.75 KiB) Visad 580 gånger
1.2.jpg
1.2.jpg (342.29 KiB) Visad 580 gånger
av MickeM
#1450917
Kan ju ersättas av en bit rak slang av passande mått.

Just dom slangarna styr förvärmningsspjället före luftfilterburken.
av Erik Å
#1450926
Sommartid är det inget problem att åka utan dessa slangar.
Deras jobb är att med vakuum tvinga över förvärmningsspjället till läge varmluft. Kan vara användbart på vintern ;-)
Förutom vakuumregleringen så sitter det en vaxtermostat i spjället. Den ska också tvinga över spjället till läge varmluft oavsett vakuumstyrningen när det är kallt. Tyvärr så åldras denna termostat så den blir alltmer benägen att välja varmluft med tiden. Ger trött motor plus ökad bränsleförbrukning.. Om man råkar ha en digital termometer med utomhusgivare på lång sladd så kan det vara läge att lägga givaren i luftfilterburken, ta med displaydelen in i kupen och åka på en provtur. Ska inte vara över typ +20 (om det nu inte råkar vara varmare än så ute)
viewtopic.php?f=16&t=154542&p=1372286
Utredning om vakuumregleringen finns på sid 2-4
Användarvisningsbild
av FredrikWickbom
#1450987
Erik Å skrev: sön 20 jun 2021, 22:20 Sommartid är det inget problem att åka utan dessa slangar.
Deras jobb är att med vakuum tvinga över förvärmningsspjället till läge varmluft. Kan vara användbart på vintern ;-)
Förutom vakuumregleringen så sitter det en vaxtermostat i spjället. Den ska också tvinga över spjället till läge varmluft oavsett vakuumstyrningen när det är kallt. Tyvärr så åldras denna termostat så den blir alltmer benägen att välja varmluft med tiden. Ger trött motor plus ökad bränsleförbrukning.. Om man råkar ha en digital termometer med utomhusgivare på lång sladd så kan det vara läge att lägga givaren i luftfilterburken, ta med displaydelen in i kupen och åka på en provtur. Ska inte vara över typ +20 (om det nu inte råkar vara varmare än så ute)
viewtopic.php?f=16&t=154542&p=1372286
Utredning om vakuumregleringen finns på sid 2-4
Tack för svar och för info!
Du råkar inte veta vad gummianslutningarna heter eller var man kan köpa nya?
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]