Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1445338
Tja.. en gång i tiden la jag pengar på att köpa "Slick 50" (dock innan jag blev Volvoägare) och trodde på reklamlöftena att PTFE-tillsatsen faktiskt minskade slitage och bränsleförbrukning.
Efter att ha läst på så förstår jag att jag blev grundlurad. :oops: "Snake Oil" är benämningen som ofta används i kritiska artiklar ;-)
Vilken såpopera historien om slick är. Och om och om igen har oberoende lab bevisat att det inte finns stöd för något av påståendena..
Tvärtom så köpte slick in PTFE från någon annan leverantör efter att DuPont vägrade leverera eftersom de ansåg att slick använde deras produkt felaktigt. Och den andra varianten pluggade igen oljesilen :-/ Men sen kom ett domstolsbeslut om att DuPont inte hade rätt att vägra slick leveranser så nu verkar råvaran komma därifrån igen..
Men RVS kanske faktiskt fungerar, vad vet jag :-D
av MickeM
#1445406
Tillsatser som förebyggande är poänglöst. Helt.
Serva och håll efter rent allmänt istället.

Ang just "Slick50" då har jag också en anekdot.
Jag fick en sådan för himskans länge sedan och den hamnade i en Golv 1 som rattades då.
Jag fick faktiskt ställa ner tomgången sen, kraftigt överraskad.
Men kortvarigt. Kanske max 100mil senare fick jag ställa upp den igen. = värdelöst.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]