Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1348533
Har en V70 MY2006 som är ibruktagen 05/2006 och i den sitter en HU-650 stämplad 02/2006. Har förstått det som så att denna modell inte ännu borde ha AUX ingången och det tycks den inte heller ha. Eller åtminstone har jag inte ännu efter 2 år lyckats hitta någon sådan (letat i mittkonsolen/armstödet, mugghållarfacket, under mugghållarna, mittkonsolsens baksida, i handskfacket etc.). Det lustiga är dock att steron har AUX i source menyn även om den fysiska ingången verkar saknas. Jag har ingen navigator/cd-växlare/sub/etc så både den 8-poliga och den 6-poliga DIN kontakten är lediga på baksidan av stereon. Är det någon som har varit i samma situation och sitter på instruktioner på ifall det går att få in en nativ AUX kontakt till denna stereo under dessa förutsättningar? Volvos officiella och i övrigt superba elschema för MY06 var tyvärr inte till någon nytta denna gång. Eller är det någon som har en snäppet nyare V70n med original AUX ingång och som råkar veta vart kablarna går?

OBS! Diverse "tips" om att skaffa GROM, auxadapter.se, valfri annan cd-växlar emulator undanbedes. Jag är mycket medveten om att dessa finns och vilka möjligheter de erbjuder, men det är inte det tråden handlar om, utan om VARFÖR jag har AUX i sourcen men ingen AUX ingång och IFALL jag kan tillverka en ingång själv för en struntsumma.
DSC_4406.JPG
DSC_4406.JPG (466.07 KiB) Visad 1348 gånger
#1348570
johnnype har lite info här: viewtopic.php?p=805483#p805483
Fulkoppla AUX-kabeln till pin 3, 4 (jord) och 5 på stereons gröna 12-poliga kontakt, anslut en ljudkälla till kabeln och lyssna efter ljudet...

Möjligen har radions SW blivit uppgraderat (med "fel" SW?), då HU-650 inte borde ha AUX val i menyn innan vecka 48 i 2006 efter vad jag kan hitta, så om det går att få ljud in den vägen på din spelare vet jag inte...

EDIT: och du är säker på att det är själva radion som är stämplad 02/2006, och inte plasthöljet eller klimatanläggningen?
(Bytt radio/AUM tidigare?)
#1348949
jiha1968>

Tusen tack för länken till johnnype's inlägg, exakt vad jag sökte!

Det är fullt möjligt att stereon har blivit bytt av någon tidigare ägare, bilen var 11 år gammal då jag köpte den så... Det är baksidan av stereons plasthölje som är stämplad 02/2006, så möjligen kan ju själva elektroniken innanför platshöljet ha blivit bytt.

Fixade till en riktig fuling till AUX-kabel, så ska försöka nån kväll att trycka in ändorna djupt in i kontakten och se om det hörs nåt, om inte så blir de väl att skaffa rätt sorts stift/terminaler för kabeländorna och försöka igen.

stampel.png
stampel.png (258.96 KiB) Visad 1185 gånger
kabel.png
kabel.png (2.01 MiB) Visad 1185 gånger
#1348958
Då vill jag tro att radion är nyare än bilen ja, så återkom gärna med hur det gick :-)

Ser att du har en 4-polig kabel, kolla att:
Spets =Vänster
1.ring= Höger
2.ring=Jord
(3.ring=mikrofon)
Höger/vänster spelar ingen roll nu i början, men jord måste vara rätt.
På nån riktigt gamla telefoner och musikspelare kan ring 2 och 3 vara ombytt.
(troligen vet du redan detta, men om några andra har samma kabel så...)
#1348961
Se till att du kopplat ihop de två innersta ringarna tillsammans som jord så din telefon inte strular till det vid testen :)

Oj, någon hann före!

Mn tanke var att telefonen inte ska tro att det är just en mikrofon med, är båda jord så är det vanliga hörlurar man ansluter.
#1349963
Har nu varit ute och testat med min provisoriska AUX-kabel och en gammal mp3-spelare. Ljud kom finfint in genom AUXen bara man tryckte kabelstumparna tillräckligt djupt in i kontakten. Så nästa steg blir att skaffa rätt sorts stift för kontakten och fixa en finare permanent AUX-kabel. Slutsatsen lär väl vara att min V70 har fått stereon bytt till en nyare av någon tidigare ägare.
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]