Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nånstans har jag läst att vevhusventilationen ska servas var 16.000 mil, det är samma intervall som kamremmen. Tänkte nu göra den servicen, vevhusvent + kamrem, men vad ska jag beställa för reservdelar till vevhusventilationen? Måste jag demontera allt först för att se vad som är defekt eller finns det nåt komplett paket man helst byter?
Jag vill ha alla grejer som behövs vid min sida när jag kör igång jobbet och jag vill inte ha en isärmonterad bil och vänta på delar.
Inte heller vill jag betala mer än nödvändigt för reservdelar så jag vill skicka efter dem i förväg.
Hej!
Jobbar på volvo åf och jag specade min bil (S60 T5-2001) fick jag enbart VO 947282 Packning 2 st.
Det är en kontroll och rengöring man gör,packningarna är till nippeln som sitter på insugsröret.
Oftast är det inget som är trasigt,förutom ´slangen från oljefällan till camcarriern/ventilkåpan.
Efter att ha läst igenom Haynes manual är jag än mer konfunderad. Där står det 18.000 mil på såväl service av vevhusventilation som på byte av kamrem. Stämmer det med vad Volvo rekommenderar idag för årsmodell -01? Och ytterligare, Haynes beskriver hur service av vevhusventilation utförs: ta bort generatorn och gör rent slangarna. När jag kollar på nätet hittar jag beskrivningar och filmer på att man lämpligast tar bort insugsgrenröret för att komma åt alla slangar och göra rent/byta.
Nån som kan hjälpa mig få grepp om vilket miltal som gäller och hur service av vevhusventilation går till.
Kolla med en handske på oljepåfyllningen om det är ordentligt undertryck i motorn. Handsken ska sugas in, inte blåsas upp. Obs att du inte faktiskt får in något där givetvis.

Är det dåligt sug åker du på att ta isär alltihop, ofta är returen från oljefälla ner i sumpen mer eller mindre igensatt om motorn inte körts mest långa resor med varm olja av bra kvalitet.

Är det bra sug och du vet med dig att du byter olja med bra intervall eller har en fördelaktig körcykel (lite tid med kall motor) kan du förmodligen komma undan med att skjuta på det ett tag till.

Jag köpte vparts färdiga kit när jag bytte på min vid 30-nånting tusen mil. Det kanske hade varit ok ändå på min men ville ta ner och kolla och då kunde jag lika gärna byta tänkte jag.
Kolvringar etc b4b

Hej! Skall byta kolvringar,ville slippa ta loss ve[…]

460 T5 AWD

Long time no see or updates, mitt liv har tagit en[…]

Lyssna gärna på klippet! Någon so[…]

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]