Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
#1326340
Frugan behöver ny bil (blivit påkörd) och jakten på en annan V70 har börjat.

Hon är inte jätteintresserad av snabb bil men den skall vara "funktionellt snabb" dvs klara omkörningar bra men behöver inte vara snabbast från rödljusen.

Hennes nuvarande är en 140hk vilken jag själv tycker är enormt trött. Hon hade en 170hk innan vilken var bättre men inget fartmonster.
Finns ju även 2.4t och 2.5t, hur är dessa map förbrukning jämfört med sugisarna?

Vilken av de olika motorerna är att föredra och varför?
#1326345
Jag skulle säga att alla dessa är ganska skottsäkra motorer.
Vill man ha det bästa är det R AWD som gäller: https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 5-13422388

Värt att tänka på är att den nyare V70 som kom 2008 i många fall ligger i samma prisnivå som den äldre generationen.
https://www.bytbil.com/vastmanlands-lan ... 9-13425973
#1326347
fjohan82 skrev:Jag skulle säga att alla dessa är ganska skottsäkra motorer.
Vill man ha det bästa är det R AWD som gäller: https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 5-13422388

Värt att tänka på är att den nyare V70 som kom 2008 i många fall ligger i samma prisnivå som den äldre generationen.
https://www.bytbil.com/vastmanlands-lan ... 9-13425973
R AWD är säkert rolig men klart mer än som behövs och gissningvis högre förbrukning än de andra.

Håller inte riktigt med om att en 2008 (nya) ligger på ungefär samma prisnivå som tidigare. Vi letar kring 25k och där finns ingen nyare kaross.
#1326348
berrabus skrev: fre 12 jul 2019, 14:05
fjohan82 skrev:Jag skulle säga att alla dessa är ganska skottsäkra motorer.
Vill man ha det bästa är det R AWD som gäller: https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 5-13422388

Värt att tänka på är att den nyare V70 som kom 2008 i många fall ligger i samma prisnivå som den äldre generationen.
https://www.bytbil.com/vastmanlands-lan ... 9-13425973
R AWD är säkert rolig men klart mer än som behövs och gissningvis högre förbrukning än de andra.

Håller inte riktigt med om att en 2008 (nya) ligger på ungefär samma prisnivå som tidigare. Vi letar kring 25k och där finns ingen nyare kaross.
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 7-12794134 :-)
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 1-13570363 :-)
av MickeM
#1326356
Om 140hk anses för svag, ska man verkligen undvika den undermotoriserade och väldigt lågt växlade 2,0f.
Visst får man ett repobjekt av V70II till samma pris som en hygglig V70N.
Men beakta att tidiga V70II dras med mycket barnsjukdomar.
Bakvagnsbussningar, dörrlås, och inte minst undermåliga AC-pumpar som när den ger sig påfallande ofta tar kamremmen med sig.
Jag hade satsat på en sen V70N, och verkligen tagit skick och servicehistorik på större allvar än milen. Milen är inget bekymmer på V70N. Ska du promt ha en turbo, så är servicehistoriken än viktigare, men då är också ägarhistoriken mer intressant. Många kör, och även modifierar sönder dom, i större utsträckning än sugmotorerna.

Diesel är bara dyr i inköp, skatt och olika dyra problem. Du ska åka in i he långt innan det lönar sig på riktigt.
#1326357
I valet mellan 2,4 och 2,5T så är den senare att föredra. Haft bilar med 2,4T innan men den V70 2,5T jag har nu är skönare att köra pga mer vridmoment över större register. Förbrukningen är inte nå farlig om man inte kör hårt. Så länge man inte börjar gasa så den för upp lite laddtryck så är ju turbomotorerna precis som en 140hk-maskin
#1326358
MickeM skrev:Om 140hk anses för svag, ska man verkligen undvika den undermotoriserade och väldigt lågt växlade 2,0f.
Visst får man ett repobjekt av V70II till samma pris som en hygglig V70N.
Men beakta att tidiga V70II dras med mycket barnsjukdomar.
Bakvagnsbussningar, dörrlås, och inte minst undermåliga AC-pumpar som när den ger sig påfallande ofta tar kamremmen med sig.
Jag hade satsat på en sen V70N, och verkligen tagit skick och servicehistorik på större allvar än milen. Milen är inget bekymmer på V70N. Ska du promt ha en turbo, så är servicehistoriken än viktigare, men då är också ägarhistoriken mer intressant. Många kör, och även modifierar sönder dom, i större utsträckning än sugmotorerna.

Diesel är bara dyr i inköp, skatt och olika dyra problem. Du ska åka in i he långt innan det lönar sig på riktigt.
Vi har haft 3st 140hk och kommer inte ihåg att de andra varit lika slöa som denna men kanske glömt det. Har även haft en 170 och jag upplevde inte att den var speciellt mkt snabbare men enligt henne var den bättre.
av MickeM
#1326362
Skillnaden mellan 140 och 170 är enbart över 3300varv eller så. Bara mjukvaruskillnad.
Märks nog inget vid vanlig körning, men vid tex omkörning är det skillnad.
Orolig tomgång

Följ slang från insugsröret. S[…]

Man är alltid grundlurad när man lä[…]

... Stina sedan satte björnen Holger ig&arin[…]

Gött jobbat! Alltid gott o blåsa verkst[…]